- 4684
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 170 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 170
وَالَّذِینَ یُمَسِّکُونَ بِالْکِتَبِ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِینَ
ترجمه
و کسانى که به کتاب (آسمانى) تمسّ
در روایات آمده است که این آیه بیانگر ویژگى هاى اهل بیت و شیعیان آنان مى باشد.
قرآن، همواره در کنار اکثریّت مفسد، اقلیّت صالح را هم مطرح مى کند. (آیه قبل انتقاد و این آیه ستایش است)
«الکتاب»، شامل همه کتب آسمانى مى شود و مفهوم آیه اختصاص به پیروان دین خاص و یا کتاب خاصّى ندارد، ولى با توجّه به آیات گذشته، شاید مراد تورات باشد.
در این آیه از گروهى که به کتاب آسمانى تمسّک مى کنند تقدیر شده، امّا در جاى دیگر کسانى را که کتاب در اختیارشان است، ولى به آن تمسّک نمى کنند، به الاغى تشبیه کرده که بار کتاب حمل مى کند. «مَثَلالّذین حمّلوا التورات ثمّ لمیحملوها کمثل الحمار یحمل اسفاراً»
«مُصلِح»، هم به کسى که در صدد اصلاح خویش است و هم به کسى که در تلاش براى اص ظلاح جامعه است، گفته مى شود.
با اینکه نماز، جزو محتواى کتاب آسمانى است، ولى به دلیل اهمیّت آن، به طور جداگانه ذکر شده است، زیرا نماز ستون دین است و اقامه دین بستگى به آن دارد. چنان که پیامبر فرمودند: «الصلاة عمود الدّین» و یا در جاى دیگر فرمودند: هر چیزى داراى وجه و صورتى است و سیماى دین شما نماز است، پس نباید سیماى دین خودتان را خراب کنید. «و وجه دینکم الصلاة فلایشیننّ احدکم وجه دینه»
پیام ها
1- تلاوت، حفظ، چاپ و نشر کتاب آسمانى، کافى نیست، بلکه باید به آن عمل کرد تا نجاتبخش باشد. «یمسّکون» (چنانکه عمل به نسخهى پزشک، تنها راه درمان است.)
2- در ادیان و کتاب هاى آسمانى گذشته نیز نماز بوده است. «اقاموا الصلاة»
3- افراد بىنماز و جاهل به کتاب خدا، نمى توانند مصلح کامل باشند. «یمسّکون بالکتاب... اقاموا الصلاة... المصلحین»
4- دین علاوه بر آثار اخروى، در اصلاح زندگى دنیوى نیز نقش دارد. «المصلحین»
5 - اقامهى نماز، وسیله اصلاح جامعه است. «اقاموا الصلاة، المصلحین» (اقامه یعنى اهتمام کامل به برپایى نماز در تمام شئون زندگى، نه صرف خواندن نماز)
6- اصلاح واقعى دو شرط و محور دارد: تمسّک به قانون الهى و رابطهى استوار با خدا از طریق اقامهى نماز. (تمام آیه)
وَالَّذِینَ یُمَسِّکُونَ بِالْکِتَبِ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِینَ
ترجمه
و کسانى که به کتاب (آسمانى) تمسّ
در روایات آمده است که این آیه بیانگر ویژگى هاى اهل بیت و شیعیان آنان مى باشد.
قرآن، همواره در کنار اکثریّت مفسد، اقلیّت صالح را هم مطرح مى کند. (آیه قبل انتقاد و این آیه ستایش است)
«الکتاب»، شامل همه کتب آسمانى مى شود و مفهوم آیه اختصاص به پیروان دین خاص و یا کتاب خاصّى ندارد، ولى با توجّه به آیات گذشته، شاید مراد تورات باشد.
در این آیه از گروهى که به کتاب آسمانى تمسّک مى کنند تقدیر شده، امّا در جاى دیگر کسانى را که کتاب در اختیارشان است، ولى به آن تمسّک نمى کنند، به الاغى تشبیه کرده که بار کتاب حمل مى کند. «مَثَلالّذین حمّلوا التورات ثمّ لمیحملوها کمثل الحمار یحمل اسفاراً»
«مُصلِح»، هم به کسى که در صدد اصلاح خویش است و هم به کسى که در تلاش براى اص ظلاح جامعه است، گفته مى شود.
با اینکه نماز، جزو محتواى کتاب آسمانى است، ولى به دلیل اهمیّت آن، به طور جداگانه ذکر شده است، زیرا نماز ستون دین است و اقامه دین بستگى به آن دارد. چنان که پیامبر فرمودند: «الصلاة عمود الدّین» و یا در جاى دیگر فرمودند: هر چیزى داراى وجه و صورتى است و سیماى دین شما نماز است، پس نباید سیماى دین خودتان را خراب کنید. «و وجه دینکم الصلاة فلایشیننّ احدکم وجه دینه»
پیام ها
1- تلاوت، حفظ، چاپ و نشر کتاب آسمانى، کافى نیست، بلکه باید به آن عمل کرد تا نجاتبخش باشد. «یمسّکون» (چنانکه عمل به نسخهى پزشک، تنها راه درمان است.)
2- در ادیان و کتاب هاى آسمانى گذشته نیز نماز بوده است. «اقاموا الصلاة»
3- افراد بىنماز و جاهل به کتاب خدا، نمى توانند مصلح کامل باشند. «یمسّکون بالکتاب... اقاموا الصلاة... المصلحین»
4- دین علاوه بر آثار اخروى، در اصلاح زندگى دنیوى نیز نقش دارد. «المصلحین»
5 - اقامهى نماز، وسیله اصلاح جامعه است. «اقاموا الصلاة، المصلحین» (اقامه یعنى اهتمام کامل به برپایى نماز در تمام شئون زندگى، نه صرف خواندن نماز)
6- اصلاح واقعى دو شرط و محور دارد: تمسّک به قانون الهى و رابطهى استوار با خدا از طریق اقامهى نماز. (تمام آیه)
تاکنون نظری ثبت نشده است