display result search
منو
تفسیر آیه 104 سوره انعام

تفسیر آیه 104 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 299 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 104

قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِن رَبِّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَیْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَیْکُم بِحَفِیظٍ

ترجمه

همانا از سوى پروردگارتان، مایه ‏هاى بینش و بصیرت، (کتب آسمانى و دلائل روشن) براى شما آمده است. پس هر که بصیرت یافت، به سود خود اوست و هر کس کورى گزید، به زیان خویش عمل کرده است و من نگهبان و ضامن (ایمان شما به اجبار) نیستم.

از آیه‏ 95 تا اینجا در معرّفى خدا و انتقاد از شرک بود، این آیه به منزله‏ نتیجه و خلاصه‏ آیات گذشته است.
مشابه این آیه در قرآن زیاد است که نتیجه‏ ایمان وکفر، خوبى وبدى، یا بصیرت وکوردلىِ انسان را متوجّه خود او مى ‏داند. همچون:
* «لها ما کَسَبَت وعلیها ما اکتسبت»
* «مَن‏عَمِلَ صالحاً فلنفسه ومَن اَساء فَعَلیها»
* «اِن‏أحسنتُم أحسنتُم لانفُسِکم و اِن‏أساتُم فلها»


پیام ها
1- با نزول قرآن، راه عذرى بر هیچ کس باقى نمانده است. «قد جاءکم بصائر»
2- مردم در انتخاب راه، آزادند. «مَن أبصر ... و مَن عمى»
3- آگاه کردن مردم، از شئون ربوبیّت الهى است. «بصائر من ربّکم»
4- سود ایمان و زیان کفر مردم، به خودشان برمى‏ گردد نه خدا. «فلنفسه... فعلیها»
5 - کیفر گروهى از مردم، نشانه باطل بودن تعالیم انبیا نیست، بلکه نشانه‏ کوردلى خود آنان است. «و مَن عمى»
6- وظیفه‏ پیامبر، ابلاغ است نه اجبار. «ما أنا علیکم بحفیظ»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:20

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی