- 253
- 1000
- 1000
- 1000
تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله، 25
سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی با موضوع «تمدن پایهگذاری شده توسط رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله»، جلسه بیست و پنجم، منظومه فکری پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله، سال 1404
حضرت ختمی مرتبت شاهکار خلقت است یعنی بالاتر از این شخصیت قطعا در تاریخ زندگی بشر ما نداریم و عنایات خاصی که خدا داشته است برای حضرت که شده است الخاتم لما سبق و الفاتح لمن استقبل و مهیمن ذلک کله تمام مقاماتی که قبل از خودش بوده همه را فتح کرد تمام مقاماتی که ممکن است بعد از ایشان بیاید همه را فتح کرده است و اشراف به تمام این مقامات دارد و چهل سال کلاس خصوصی خدا کاری کرده است که قلبش بالاتر از عرش شده است که هر چه بگوییم کم است برای ما وظیفه است که برویم سراغ انسان کامل این گونه که اگر این طوری کامل شد عقل را صد جزء کرد و 99 جزئش را به حضرت داده است و با یک جزئش است که ما کارهای خودمان را راه می اندازیم 99 جزء عقل یعنی عقلانیت موج می زن در فکر حضرت و ظلم است که ما در شخصیتی که علمش اونقدر است که قلبش بالاتر از عرش شد دیگر شما جایی سراغ دارید که این قدر علم یک جا جمع بشود ما چه سهمی بردیم و چهل سال کلاس خصوصی یعنی عنایت خاص خدا که اون عارف می گوید خدایا اگر سر سوزنی باورم شود که پیشه ام نزد تو پذیرفته است همچون سروی که از ثواب چپ و راست می چمد که دست افشانی کنم که سنگ و گل را بشورانم و کوه را برقصانم اگر گوشه چشمی باز کنی چهل سال خدا نگاه کند چه می شود عاجزیم از اینکه بتوانیم تصویر و تصور کنیم شخصیت حضرت ختمی مرتبت را و اما صحبت سر این است که ما این الگو هست برای بشریت و خداوند تعبیر کرده به اینکه اسوه ی حسنه است برای مسلمان ها و ما باید از فکر حضرت و علم و سیره حضرت استفاده کنیم دو تا عبارت است در قرآن خیلی تکان دهنده است یکی در خصوص سیره حضرت ختمی مرتبت یکی فالیحضر الذین یخالفون ان امره و ان تصیبونهم فتنه و عذاب علیم اگر شما با سیره من مخالفت کنید فتنه و عذاب علیم جامعه ی شما را می گیرد و ما هر کجا فاصله گرفتیم از سیره حضرت همین طوری شده است در تمام ابواب حرف دارد برای گفتن سیره دارد و این یک آیه این است که نشان می دهد که ما باید خیلی مواظب باشیم که از سیره ی حضرت جدا نشویم در ازدواج و در عزا و در تجارت و در سیاست و در مدیریت و در همه ی اینها کلمات جامعه دارد اوتیت جوامع الکلم دارد یعنی گفته است که خدا به من قدرتی داده که بتوانم یک عالم حرف را با یک جمله بگویم اعمالش هم همینطور است آیه دوم عبارت است از ما آتاکم الرسول فخذوهم و ما نهاکم عنه فانتهوا فاتقوا ان الله شدید العقاب باز اینجا تهدید کرد و اونجا هم تهدید کرد اینجا هم تهدید فرمود پیغمبر هر چی برای شما آورده است اون را اخذ کنید و عمل بکنید و اگر عمل بکنید می شود اخذ در کتاب ها بنویسید اخذ نیست و دوم این است که هر چی از شما نهی کرده شما از اون منتهی بشوید یعنی خودتان را کنار بکشید دوری کنید حساب شده است امر و نهی پیغمبر و خدا شدید العقاب است اگر این کار را نکنید عقوبت شما را می گیرد فقط در عظمت رسول خدا خدا یک آیه عجیبی گفته است که کافر دستش را دهنش می گیرد و می گوید یا لیتنی اتخصم الیس سبیلا فقط درباره پیغمبر این آیه رسیده است جای دیگری نیست کافر اونقدر پشیمان می شود که وقتی عظمت پیغمبر را می بیند و تبعیت پیغمبر اونجا چیکار می کند اون را می بیند می گوید ای کاش دستش را به دهنش می گرفت و گاز می گرفت دستش را و انگشت هم نه
حضرت ختمی مرتبت شاهکار خلقت است یعنی بالاتر از این شخصیت قطعا در تاریخ زندگی بشر ما نداریم و عنایات خاصی که خدا داشته است برای حضرت که شده است الخاتم لما سبق و الفاتح لمن استقبل و مهیمن ذلک کله تمام مقاماتی که قبل از خودش بوده همه را فتح کرد تمام مقاماتی که ممکن است بعد از ایشان بیاید همه را فتح کرده است و اشراف به تمام این مقامات دارد و چهل سال کلاس خصوصی خدا کاری کرده است که قلبش بالاتر از عرش شده است که هر چه بگوییم کم است برای ما وظیفه است که برویم سراغ انسان کامل این گونه که اگر این طوری کامل شد عقل را صد جزء کرد و 99 جزئش را به حضرت داده است و با یک جزئش است که ما کارهای خودمان را راه می اندازیم 99 جزء عقل یعنی عقلانیت موج می زن در فکر حضرت و ظلم است که ما در شخصیتی که علمش اونقدر است که قلبش بالاتر از عرش شد دیگر شما جایی سراغ دارید که این قدر علم یک جا جمع بشود ما چه سهمی بردیم و چهل سال کلاس خصوصی یعنی عنایت خاص خدا که اون عارف می گوید خدایا اگر سر سوزنی باورم شود که پیشه ام نزد تو پذیرفته است همچون سروی که از ثواب چپ و راست می چمد که دست افشانی کنم که سنگ و گل را بشورانم و کوه را برقصانم اگر گوشه چشمی باز کنی چهل سال خدا نگاه کند چه می شود عاجزیم از اینکه بتوانیم تصویر و تصور کنیم شخصیت حضرت ختمی مرتبت را و اما صحبت سر این است که ما این الگو هست برای بشریت و خداوند تعبیر کرده به اینکه اسوه ی حسنه است برای مسلمان ها و ما باید از فکر حضرت و علم و سیره حضرت استفاده کنیم دو تا عبارت است در قرآن خیلی تکان دهنده است یکی در خصوص سیره حضرت ختمی مرتبت یکی فالیحضر الذین یخالفون ان امره و ان تصیبونهم فتنه و عذاب علیم اگر شما با سیره من مخالفت کنید فتنه و عذاب علیم جامعه ی شما را می گیرد و ما هر کجا فاصله گرفتیم از سیره حضرت همین طوری شده است در تمام ابواب حرف دارد برای گفتن سیره دارد و این یک آیه این است که نشان می دهد که ما باید خیلی مواظب باشیم که از سیره ی حضرت جدا نشویم در ازدواج و در عزا و در تجارت و در سیاست و در مدیریت و در همه ی اینها کلمات جامعه دارد اوتیت جوامع الکلم دارد یعنی گفته است که خدا به من قدرتی داده که بتوانم یک عالم حرف را با یک جمله بگویم اعمالش هم همینطور است آیه دوم عبارت است از ما آتاکم الرسول فخذوهم و ما نهاکم عنه فانتهوا فاتقوا ان الله شدید العقاب باز اینجا تهدید کرد و اونجا هم تهدید کرد اینجا هم تهدید فرمود پیغمبر هر چی برای شما آورده است اون را اخذ کنید و عمل بکنید و اگر عمل بکنید می شود اخذ در کتاب ها بنویسید اخذ نیست و دوم این است که هر چی از شما نهی کرده شما از اون منتهی بشوید یعنی خودتان را کنار بکشید دوری کنید حساب شده است امر و نهی پیغمبر و خدا شدید العقاب است اگر این کار را نکنید عقوبت شما را می گیرد فقط در عظمت رسول خدا خدا یک آیه عجیبی گفته است که کافر دستش را دهنش می گیرد و می گوید یا لیتنی اتخصم الیس سبیلا فقط درباره پیغمبر این آیه رسیده است جای دیگری نیست کافر اونقدر پشیمان می شود که وقتی عظمت پیغمبر را می بیند و تبعیت پیغمبر اونجا چیکار می کند اون را می بیند می گوید ای کاش دستش را به دهنش می گرفت و گاز می گرفت دستش را و انگشت هم نه


تاکنون نظری ثبت نشده است