- 78
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر موضوعی قرآن کریم، جلسه پنجم
سخنرانی حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم با موضوع «تفسیر موضوعی قرآن کریم»، جلسه پنجم؛ آیه 65 سوره نساء، سال 1402
ایمان باید همیشگی و دائمی باشد؛ متاسفانه برخی هرکجا ایمان برایشان هزینه داشته باشد، آن را کنار می گذارند. ایمان آوردن به همه دستورات الهی و عدم گزینش آنها و پایبندی به حکم رسول خدا در موارد اختلافی جلوهای از ایمان حقیقی به خداست.
تعهد مؤمن بر اساس منفعت طلبی نیست. مؤمنی که بخواهد قرآن را در زندگی خود ملاک و معیار قرار دهد، در برابر همه احکام الهی احساس مسئولیت میکند؛ چراکه تعهد مؤمن، همگانی، همه جایی و همیشگی است. کسانی که ایمان به خدا داشته، نماز را برپا و زکات بپردازند، اما تسلیم اوامر پیامبر گرامی اسلام نباشند، « لَکانُوا بذلکَ مُشرِکِینَ» خواهند بود.
برخی از انسانها تا جایی که ایمان برایشان منفعت داشته باشد مؤمن و اگر ایمان هزینه داشته باشد، ایمان را کنار میگذارند. در برخی از موارد بانوانی هستند که حجاب را به خاطر تمسخر دیگران کنار میگذارند، یا کسی به انقلاب و ارزشهای انقلاب اسلامی تا جایی که به ضرر او نباشد پایبند است، یا اینکه فردی که مبادرت به قطع رابطه با خویشاوندان میکند نشان دهنده ضعف در ایمان است.
در یک نگاه کلان اساسا دین اسلام مجموعهای به هم پیوسته از دستوراتی است که کنار هم معنا پیدا میکنند. دستورات دین اسلام تمام حوزههای فردی، عبادی، خانواده، اقتصاد، سیاست و … را در بر میگیرد و نمیشود جامعه صرفا در حوزه نماز و روزه تابع قرآن باشد، اما در حوزه اقتصاد تابع مکتب غرب گردد.معنا ندارد ساختار اقتصادی یک کشور بر پایه مکاتب غربی تنظیم گردد؛ اما در هیئات مذهبی و نماز جمعه برای برکت و توسعه رزق دعا شود؛ چراکه این ساختار اقتصادی با این دعاها ناسازگار است؛ اگر بخواهیم به بخشی از قرآن عمل و بخش دیگری را کنار بگذاریم، مصداق ایمان گزینشی خواهد بود.
قرآن کریم تأکید دارد، کسی که بخشی از دستورات دین که به نفع دنیای مادیاش نباشد را نپذیرد، ایمان ندارد. ایمان کامل در گرو تسلیم مطلق در برابر پیامبر گرامی اسلام و تعالیم قرآنی است؛ مسئله جدایی دین از سیاست تفکری باطل و حیله دشمنان برای تسلط بر جامعه اسلامی است.
ایمان باید همیشگی و دائمی باشد؛ متاسفانه برخی هرکجا ایمان برایشان هزینه داشته باشد، آن را کنار می گذارند. ایمان آوردن به همه دستورات الهی و عدم گزینش آنها و پایبندی به حکم رسول خدا در موارد اختلافی جلوهای از ایمان حقیقی به خداست.
تعهد مؤمن بر اساس منفعت طلبی نیست. مؤمنی که بخواهد قرآن را در زندگی خود ملاک و معیار قرار دهد، در برابر همه احکام الهی احساس مسئولیت میکند؛ چراکه تعهد مؤمن، همگانی، همه جایی و همیشگی است. کسانی که ایمان به خدا داشته، نماز را برپا و زکات بپردازند، اما تسلیم اوامر پیامبر گرامی اسلام نباشند، « لَکانُوا بذلکَ مُشرِکِینَ» خواهند بود.
برخی از انسانها تا جایی که ایمان برایشان منفعت داشته باشد مؤمن و اگر ایمان هزینه داشته باشد، ایمان را کنار میگذارند. در برخی از موارد بانوانی هستند که حجاب را به خاطر تمسخر دیگران کنار میگذارند، یا کسی به انقلاب و ارزشهای انقلاب اسلامی تا جایی که به ضرر او نباشد پایبند است، یا اینکه فردی که مبادرت به قطع رابطه با خویشاوندان میکند نشان دهنده ضعف در ایمان است.
در یک نگاه کلان اساسا دین اسلام مجموعهای به هم پیوسته از دستوراتی است که کنار هم معنا پیدا میکنند. دستورات دین اسلام تمام حوزههای فردی، عبادی، خانواده، اقتصاد، سیاست و … را در بر میگیرد و نمیشود جامعه صرفا در حوزه نماز و روزه تابع قرآن باشد، اما در حوزه اقتصاد تابع مکتب غرب گردد.معنا ندارد ساختار اقتصادی یک کشور بر پایه مکاتب غربی تنظیم گردد؛ اما در هیئات مذهبی و نماز جمعه برای برکت و توسعه رزق دعا شود؛ چراکه این ساختار اقتصادی با این دعاها ناسازگار است؛ اگر بخواهیم به بخشی از قرآن عمل و بخش دیگری را کنار بگذاریم، مصداق ایمان گزینشی خواهد بود.
قرآن کریم تأکید دارد، کسی که بخشی از دستورات دین که به نفع دنیای مادیاش نباشد را نپذیرد، ایمان ندارد. ایمان کامل در گرو تسلیم مطلق در برابر پیامبر گرامی اسلام و تعالیم قرآنی است؛ مسئله جدایی دین از سیاست تفکری باطل و حیله دشمنان برای تسلط بر جامعه اسلامی است.
تاکنون نظری ثبت نشده است