- 622
- 1000
- 1000
- 1000
زیارت غدیریه، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «زیارت غدیریه»، جلسه دوم، سال 1397
یکی از غربتهای عجیبِ اهل بیت علیهم السلام این است که ما آنقدر در بحث از ولایتِ آن بزرگواران کمکاری کردهایم که متأسّفانه یک عدّه به نام دفاع از وحدت نگذاشتند ولایت مطرح بشود، در حالی که خودِ داعیه دارانِ وحدت سردمدارانِ ولایت هستند و آنهایی که این دو را با یکدیگر خلط کردند نفهمیدهاند.
متأسفانه شبِ عیدِ غدیر بعضی شیعهها چند شبههی غیرمؤدّبانه راجع به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام مطرح کردهاند و انسان نمیداند که این درد را به کجا ببرد و بگوید!
میگوید در جامعهی ما دو رویکرد نسبت به غدیر است، یک رویکرد این است که میخواهند از حکومتِ اسلامی دفاع کنند و غدیر را عَلَم میکنند که این ربطی ندارد، من قصد ندارم به این قسمت وارد بشوم، بعد میگوید: گروهِ دوم کسانی هستند که غدیر را دستمایهی تداوم بخشیدن به مجادلاتِ کلامی قرار داده و دینداریِ بدونِ ولایت را کُفر میدانند، عبارتِ صاحبِ حدائق را هم بعنوانِ کسی که شاید تندترین حرفها را در این زمینه دارد آورده است. در ادامه میگوید: در استدلالِ آنها ولایت اساسِ اسلام است و مخالفِ آن حقیقتاً کافر است هرچند ظاهراً مسلمان است، اینجا کلامِ آقای خویی را آورده است، در ادامه میگوید: پس غدیر هر ساله به ما پیام میدهد که شاگردانِ واقعی را بشناسید و مبادا آنها را فراموش کنید، بررسیِ هر یک از این دو دیدگاه مجالِ گستردهای میطلبد، منتها ایشان میگوید چکار کنیم؛ ببینم خودِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام چه میفرمایند.
اگر میخواهید با جمهوری اسلامی مخالفت کنید مخالفت کنید، الآن که دیگر الحمدلله هر کسی هرچه بگوید کسی با او کاری ندارد، چرا با حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام درمیافتید؟ یک جریانی حدودِ ده سال است که در کشورِ ما برای اینکه با جمهوری اسلامی دشمنی کند با ولایتِ اهل بیت علیهم السلام دشمنی میکنند! از مسئولِ دولتی که چند مرتبه بهتان زده است، از کربلا و امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام و حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و… تا اینها که برای تئوریزه کردنِ آن حرفها.
یکی از غربتهای عجیبِ اهل بیت علیهم السلام این است که ما آنقدر در بحث از ولایتِ آن بزرگواران کمکاری کردهایم که متأسّفانه یک عدّه به نام دفاع از وحدت نگذاشتند ولایت مطرح بشود، در حالی که خودِ داعیه دارانِ وحدت سردمدارانِ ولایت هستند و آنهایی که این دو را با یکدیگر خلط کردند نفهمیدهاند.
متأسفانه شبِ عیدِ غدیر بعضی شیعهها چند شبههی غیرمؤدّبانه راجع به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام مطرح کردهاند و انسان نمیداند که این درد را به کجا ببرد و بگوید!
میگوید در جامعهی ما دو رویکرد نسبت به غدیر است، یک رویکرد این است که میخواهند از حکومتِ اسلامی دفاع کنند و غدیر را عَلَم میکنند که این ربطی ندارد، من قصد ندارم به این قسمت وارد بشوم، بعد میگوید: گروهِ دوم کسانی هستند که غدیر را دستمایهی تداوم بخشیدن به مجادلاتِ کلامی قرار داده و دینداریِ بدونِ ولایت را کُفر میدانند، عبارتِ صاحبِ حدائق را هم بعنوانِ کسی که شاید تندترین حرفها را در این زمینه دارد آورده است. در ادامه میگوید: در استدلالِ آنها ولایت اساسِ اسلام است و مخالفِ آن حقیقتاً کافر است هرچند ظاهراً مسلمان است، اینجا کلامِ آقای خویی را آورده است، در ادامه میگوید: پس غدیر هر ساله به ما پیام میدهد که شاگردانِ واقعی را بشناسید و مبادا آنها را فراموش کنید، بررسیِ هر یک از این دو دیدگاه مجالِ گستردهای میطلبد، منتها ایشان میگوید چکار کنیم؛ ببینم خودِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام چه میفرمایند.
اگر میخواهید با جمهوری اسلامی مخالفت کنید مخالفت کنید، الآن که دیگر الحمدلله هر کسی هرچه بگوید کسی با او کاری ندارد، چرا با حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام درمیافتید؟ یک جریانی حدودِ ده سال است که در کشورِ ما برای اینکه با جمهوری اسلامی دشمنی کند با ولایتِ اهل بیت علیهم السلام دشمنی میکنند! از مسئولِ دولتی که چند مرتبه بهتان زده است، از کربلا و امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام و حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و… تا اینها که برای تئوریزه کردنِ آن حرفها.
کاربر مهمان
کاربر مهمان