- 1010
- 1000
- 1000
- 1000
شرح دعای پر فضیلت افتتاح، جلسه دوم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «شرح دعای پر فضیلت افتتاح»، جلسه دوم، سال 1397
از افضل اعمال ماه رمضان دعا خواندن است به خصوص دعاهایی که از معصومین نقل شده است. در بین دعاها به ویژه دعای افتتاح، دعای استثنایی است که مرحوم شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد و تهذیب این را نقل کردند. مرحوم سید در اقبال نقل کردند با سند معتبری که از محمد بن عثمان نقل میکنند که نایب خاص دوم حضرت است. مرحوم علامه مجلسی هم در بحار منتهی به امام زمان(ع) کردند. ایشان اهل فن هستند و در زاد المعاد هم تعبیرشان این است که حضرت این را برای شیعه نوشتند، حضرت برای شیعیانشان نوشتند که در هر شب ماه رمضان این دعا را بخوانند. امتیاز این دعا، دعای برای امام زمان(ع) است و ما را به یک خواستههای بزرگ و درک عظیمی از ظهور میرساند، باید خواند و دید تصویری که از عصر ظهور حضرت میدهد و خواستههایی که برای آن دوران داریم چه چیزهایی است. یک انس خاص بین ما و حضرت ایجاد میکند و خواستهها هم بسیار خواستههای بزرگی است و لذا من گمان میکنم بهترین دعای این ماه هست و اینکه روح ماه رمضان ارتباط با امام است.
اگر کسی میخواهد ببیند در ماه رجب ثمرهای به دست آورده یا نه، آخر ماه رجب یک محاسبه جدی بکند. ببیند محبتش به امیرالمؤمنین(ع) افزایش پیدا کرده یا نه، اینوقت است که از رجبیون میشود. در ماه شعبان هم اگر کسی میخواهد ببیند از شعبان بهره برده یا نه، روزهها و شبزندهداریها باید ثمرهاش وجود مقدس نبی اکرم باشد. اگر دید به حضرت نزدیکتر شده و محبت حضرت در دلش بیشتر شده است و نورانیتر شده است، بداند که شعبان او ثمره داده است. رمضان هم اینطور است. اگر کسی میخواهد ببیند در رمضان به بهره خوبی رسیده باید ببیند خروجی ماه رمضان چیست. اگر توانسته به امام زمان نزدیکتر شود یعنی به شب قدر که قلب ماه رمضان است، اگر توانست به حضرت نزدیک شود و تقدیر خدا را به دست حضرت در عالم ببیند و راضی به آن تقدیر شود و انس با تقدیر حضرت پیدا کند به ماه رمضان رسیده است. لذا اصل ماه رمضان این است که انسان وقتی شب قدر میشود به امام برسد و آن طرحی که امام برای امسال دارند و به امضای حضرت میرسد به آن طرح راضی باشد. در آن طرح حرکت کند. این دعا این خاصیت را دارد. خاصیت دعای افتتاح این است که ما را به امام زمان نزدیک میکند و ما را در برنامه حضرت میبرد.
دعای برای حضرت به طور کلی خواصی دارد. به خصوص این دعاهایی که از معصومین نقل شده مثل دعاهای عصر غیبت که از امام زمان نقل شده است. دعای یونس بن عبدالرحمن از امام رضا نقل شده است. دعای افتتاح، اینکه در ما انتظار ایجاد میکند و انتظار فرج بزرگترین گشایش برای یک انسان است که ممکن است برای انسان بشود. در روایات دارد که «أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ» برای سرعت و تعجیل فرج حضرت دعا کنید. دو احتمال در این عبارت هست یکی اینکه فرج شما در ظهور هست است. یکی اینکه فرج شما در همین دعاست. شما اگر اهل این دعا شدید، دعای شما واقعاً دعای برای فرج شد، به گشایش و وسعت رسیدهاید. چون در شما انتظار ایجاد میکند. انتظار فرج انسان است!
روایتی است که ابابصیر خیلی کار برایش سخت شد. به امام صادق عرض کرد: به ما میگویید ظهور میآید و نزدیک است. کی واقع میشود؟ حضرت فرمود: تو از کسانی هستی که دنبال دنیا هستی؟ میخواهی از فرج حضرت چیزی گیرت بیاید؟ اگر دنبال دنیا نیستی و در فرج دنیای خودت را طلب نمیکنی، «من عرف هذا الامر» کسی که امر امامت را بفهمد و بفهمد امامت چیست و امام چه طرحی دارد، ائمه میخواهند در عالم چه کار کنند و با فهمیدن طرح امامت به انتظار برسد. این طرح را بفهمد، «فقد فرج عنه بانتظاره» با انتظار به فرج رسیده است. خاصیت دعای افتتاح این است که در عصر غیبت ما را به انتظار میرساند. طرح حضرت را میفهمیم و بزرگ میشویم و میتوانیم در آن طرح مشارکت و اقدام کنیم. زندگی ما در آن طرح واقع میشود و بیش از این هم ما چیزی از خدای متعال نمیتوانیم انتظار داشته باشیم. نکته دیگر اینکه این دعاها جلوی یأس آدم را میگیرد. در دعای عصر غیبت که از امام زمان نقل شده است، دارد خدایا به ما توفیق بده «لا تُنْسِنَا ذِکْرَهُ وَ انْتِظَارَهُ» ذکر حضرت را از خاظر ما نبر. «وَ الدُّعَاءَ لَهُ» دعای برای حضرت از یاد ما نرود. «حَتَّى لا یُقَنِّطَنَا طُولُ غَیْبَتِهِ مِنْ قِیَامِهِ» اگر اهل دعا نباشید آدم مأیوس میشود. طول غیبت آدم را مأیوس میکند ولی اگر اهل دعا بودی این دعا ما را با نشاط زنده نگه میدارد. «وَ یَکُونَ یَقِینُنَا فِی ذَلِکَ کَیَقِینِنَا فِی قِیَامِ رَسُولِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ» یقین ما به قیام حضرت مثل یقین ما به بعثت نبی اکرم باشد. چطور یقین داریم حضرت مبعوث شدند همینطور هم یقین داشته باشیم حضرت میآیند. این یقین و امید ما را در طرح حضرت میآورد.
از افضل اعمال ماه رمضان دعا خواندن است به خصوص دعاهایی که از معصومین نقل شده است. در بین دعاها به ویژه دعای افتتاح، دعای استثنایی است که مرحوم شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد و تهذیب این را نقل کردند. مرحوم سید در اقبال نقل کردند با سند معتبری که از محمد بن عثمان نقل میکنند که نایب خاص دوم حضرت است. مرحوم علامه مجلسی هم در بحار منتهی به امام زمان(ع) کردند. ایشان اهل فن هستند و در زاد المعاد هم تعبیرشان این است که حضرت این را برای شیعه نوشتند، حضرت برای شیعیانشان نوشتند که در هر شب ماه رمضان این دعا را بخوانند. امتیاز این دعا، دعای برای امام زمان(ع) است و ما را به یک خواستههای بزرگ و درک عظیمی از ظهور میرساند، باید خواند و دید تصویری که از عصر ظهور حضرت میدهد و خواستههایی که برای آن دوران داریم چه چیزهایی است. یک انس خاص بین ما و حضرت ایجاد میکند و خواستهها هم بسیار خواستههای بزرگی است و لذا من گمان میکنم بهترین دعای این ماه هست و اینکه روح ماه رمضان ارتباط با امام است.
اگر کسی میخواهد ببیند در ماه رجب ثمرهای به دست آورده یا نه، آخر ماه رجب یک محاسبه جدی بکند. ببیند محبتش به امیرالمؤمنین(ع) افزایش پیدا کرده یا نه، اینوقت است که از رجبیون میشود. در ماه شعبان هم اگر کسی میخواهد ببیند از شعبان بهره برده یا نه، روزهها و شبزندهداریها باید ثمرهاش وجود مقدس نبی اکرم باشد. اگر دید به حضرت نزدیکتر شده و محبت حضرت در دلش بیشتر شده است و نورانیتر شده است، بداند که شعبان او ثمره داده است. رمضان هم اینطور است. اگر کسی میخواهد ببیند در رمضان به بهره خوبی رسیده باید ببیند خروجی ماه رمضان چیست. اگر توانسته به امام زمان نزدیکتر شود یعنی به شب قدر که قلب ماه رمضان است، اگر توانست به حضرت نزدیک شود و تقدیر خدا را به دست حضرت در عالم ببیند و راضی به آن تقدیر شود و انس با تقدیر حضرت پیدا کند به ماه رمضان رسیده است. لذا اصل ماه رمضان این است که انسان وقتی شب قدر میشود به امام برسد و آن طرحی که امام برای امسال دارند و به امضای حضرت میرسد به آن طرح راضی باشد. در آن طرح حرکت کند. این دعا این خاصیت را دارد. خاصیت دعای افتتاح این است که ما را به امام زمان نزدیک میکند و ما را در برنامه حضرت میبرد.
دعای برای حضرت به طور کلی خواصی دارد. به خصوص این دعاهایی که از معصومین نقل شده مثل دعاهای عصر غیبت که از امام زمان نقل شده است. دعای یونس بن عبدالرحمن از امام رضا نقل شده است. دعای افتتاح، اینکه در ما انتظار ایجاد میکند و انتظار فرج بزرگترین گشایش برای یک انسان است که ممکن است برای انسان بشود. در روایات دارد که «أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ» برای سرعت و تعجیل فرج حضرت دعا کنید. دو احتمال در این عبارت هست یکی اینکه فرج شما در ظهور هست است. یکی اینکه فرج شما در همین دعاست. شما اگر اهل این دعا شدید، دعای شما واقعاً دعای برای فرج شد، به گشایش و وسعت رسیدهاید. چون در شما انتظار ایجاد میکند. انتظار فرج انسان است!
روایتی است که ابابصیر خیلی کار برایش سخت شد. به امام صادق عرض کرد: به ما میگویید ظهور میآید و نزدیک است. کی واقع میشود؟ حضرت فرمود: تو از کسانی هستی که دنبال دنیا هستی؟ میخواهی از فرج حضرت چیزی گیرت بیاید؟ اگر دنبال دنیا نیستی و در فرج دنیای خودت را طلب نمیکنی، «من عرف هذا الامر» کسی که امر امامت را بفهمد و بفهمد امامت چیست و امام چه طرحی دارد، ائمه میخواهند در عالم چه کار کنند و با فهمیدن طرح امامت به انتظار برسد. این طرح را بفهمد، «فقد فرج عنه بانتظاره» با انتظار به فرج رسیده است. خاصیت دعای افتتاح این است که در عصر غیبت ما را به انتظار میرساند. طرح حضرت را میفهمیم و بزرگ میشویم و میتوانیم در آن طرح مشارکت و اقدام کنیم. زندگی ما در آن طرح واقع میشود و بیش از این هم ما چیزی از خدای متعال نمیتوانیم انتظار داشته باشیم. نکته دیگر اینکه این دعاها جلوی یأس آدم را میگیرد. در دعای عصر غیبت که از امام زمان نقل شده است، دارد خدایا به ما توفیق بده «لا تُنْسِنَا ذِکْرَهُ وَ انْتِظَارَهُ» ذکر حضرت را از خاظر ما نبر. «وَ الدُّعَاءَ لَهُ» دعای برای حضرت از یاد ما نرود. «حَتَّى لا یُقَنِّطَنَا طُولُ غَیْبَتِهِ مِنْ قِیَامِهِ» اگر اهل دعا نباشید آدم مأیوس میشود. طول غیبت آدم را مأیوس میکند ولی اگر اهل دعا بودی این دعا ما را با نشاط زنده نگه میدارد. «وَ یَکُونَ یَقِینُنَا فِی ذَلِکَ کَیَقِینِنَا فِی قِیَامِ رَسُولِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ» یقین ما به قیام حضرت مثل یقین ما به بعثت نبی اکرم باشد. چطور یقین داریم حضرت مبعوث شدند همینطور هم یقین داشته باشیم حضرت میآیند. این یقین و امید ما را در طرح حضرت میآورد.
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
-
تاکنون نظری ثبت نشده است