display result search
منو
مصائب دینداری، جلسه سوم

مصائب دینداری، جلسه سوم

  • 2 تعداد قطعات
  • 44 دقیقه مدت قطعه
  • 233 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «مصائب دینداری»، جلسه سوم، سال 1397

چرا ما دین داریم؟ به جهتِ اینکه از این دین با این محدودیّت­هایی که برای ما ایجاد می­کند منافعی به ما برسد، آن منافع هم یعنی هم دنیای ما را اصلاح کند و هم آخرتِ ما را، و خدای متعال در قرآن کریم فرموده است که همه­ی انسان­ها خسارت می­بینند، بی­دین­ها که هیچ، دیندارها هم همگی خسارت می­بینند مگر اینکه این چهار عمل را انجام دهند، ایمان بیاورند، همه­ی اعمال صالح را انجام بدهند، که دیشب یک عرض مختصری داشتیم که این همه­ی اعمال صالح را انجام بدهند یعنی چه؟ یعنی اینکه در مسئله­ی اعمال صالح بویژه واجب و حرام ما تدریج نداریم که بگوییم فعلاً دو واجب را انجام می­دهم و چهار واجب هم ان شاء الله سال آینده، اینطور نیست، باید تصمیم بگیرد که همه­ ی واجبات را انجام می­دهم و همه­ی محرّمات را هم ترک می­کنم، حالا اگر خدای ناکرده نشد و یا اشتباه کردم توبه می­کنم، عرض کردیم که نستجیربالله گناه هم همینطور است، اینکه کسی گناه برنامه­ریزی شده انجام دهد خیلی خطرناک است، نستجیربالله من بدانم که هفته­ی بعد می­خواهم فلان غلط را انجام دهم خیلی خطرناک است، این موضوع خیلی جای بحث دارد که بخاطر کمبود وقت عبور می­کنم و اگر بحث به جایی رسید شاید دوباره روی این موضوع برگشتیم، سوّمی این بود که «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» تواصی به حق می­کنند، حق می­گویند، همدیگر را به حق سفارش می­کنند، این یعنی اینکه اولاً باید حق را شناخت که خودِ این موضوع خیلی جای بحث دارد و فعلاً عبور می­کنم و می­گویم علی الحساب فی الجمله می­دانیم که منظورمان از حق چیست… و حق را به یکدیگر سفارش می­کنند، حق را می­گویند، یعنی حق را می­گویند که عمل نکنند؟ یعنی به حق عمل می­کنند، تهمیداتی برای مقدّمات عمل شده به حق می­اندیشند، جلوی کسی را که کاری انجام می­دهد به حق عمل نشود را می­گیرند، جلوی انحراف را می­گیرند، وقتی می­گویند یعنی سعی می­کنند حق را اقامه کنند، بعد هم چون این راه خیلی مشکل است ممکن است به سختی بخورند برای همین هم به صبر و شکیبایی هم سفارش می­کند.
عرض کردیم که اگر کسی صبر و شکیبایی جامعه را کمرنگ کند خدای متعال او را در سوره مبارکه توبه منافق قلمداد کرده است، باید همه یکدیگر را به صبر سفارش کنند، و این سفارش به صبر به این معنا نیست که ما بگوییم یک مخدّری به مردم بزنیم تا دردهای اجتماع را متوجّه نشوند تا بعضی از مسئولین به خطاهای خود برسند، نه! «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» جلوی آن­ها را می­گیرد، «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» برای جامعه مخدّر نیست که مثلاً حالا که گرسنه نیستید «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» می­گوید قبل از آن «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» می­گوید، یعنی ابتدا سعی می­کند که جلوی منحرفین و سوء استفاده کنندگان داخلی و خارجی را بگیرد، ولی همزمان سفارش به صبر هم می­کند.
عرض کردیم که وقتی می­فرماید «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» یعنی شما نمی­توانید در غار زندگی کنید، یعنی نمی­توانید نسبت به جامعه بی­تفاوت باشید، تازه برای ما که انسان عادی هستیم این را فرموده است، یعنی مسئولینِ دینی و اجتماعی بیشتر، نمی­توانید در غار زندگی کنید، نمی­توانید تنها زندگی کنید، یعنی نمی­توانید بگویید به من ربطی ندارد و من به جای دیگری می­روم.
عرض کردیم که فرار نداریم، اگر هم فرار داریم از یک شهر به یک شهر دیگر است، نمی­شود اجتماع را رها کرد.

قطعات

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی