- 616
- 1000
- 1000
- 1000
موانع سقوط انسان، جلسه دوازدهم
سخنرانی از آیت الله حسین مظاهری با موضوع «موانع سقوط انسان»، جلسه دوازدهم
«نماز» به عنوان یکی از مهمترین موانع سقوط است. قرآن شریف میفرماید:
«إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ»
نماز معلم اخلاق انسان است؛ معلمی که همه جا حضور دارد و همه میتوانند از آن بهره ببرند؛ به تدریج روح و اخلاق انسان را پاکیزه میکند و موجب نجات انسان از گمراهیها و هدایت او به سوی رستگاری میشود، معلّمی که انسان را به راه راست که راه سعادت است، هدایت میکند و مانع سقوط او میشود. آیۀ دیگری از قرآن کریم می فرماید: از نماز کمک بگیرید تا در راه مستقیم بمانید و ساقط نشوید:
«وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعینَ»
این آیۀ شریفه، سنگین بودن نماز را به عنوان یک زنگ خطر مطرح میفرماید، لذا می بینیم درحالی که نماز باید مکالمه و معاشقه با خداوند و وسیلهای برای ممانعت از سقوط باشد، امّا برای عموم مردم، سنگین است. حتّی برخی از کسانی که به نماز اهمیّت میدهند نیز، نماز مختصر و فوری را میطلبند، از این جهت امام جماعتی را دوست دارند که نماز را زود تمام کند. امّا اگر انسان دل خاشع داشته باشد، نماز برای او سنگین نخواهد بود و علاوه بر آنکه از نماز لذّت میبرد، میتواند برای دستیابی به خیر دنیا و آخرت، از نماز کمک بگیرد.
پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» طبق روایتی که از زبان همسران ایشان نقل شده است، در دل شب نماز میخواندند و سر مبارک را روی خاک می¬گذاشتند و به اندازه ای گریه می کردند که خاک تر می شد و می گفتند:
«اللَّهُمَّ وَ لَا تَکِلْنِى إِلَى نَفْسِى طَرْفَة عَیْنٍ أَبَدا»
یعنی خدایا یک لحظه مرا به خودم وامگذار، که نتیجۀ آن سقوط است. اگر در یک راه سنگلاخ و باریک، دست انسان را گرفته باشند و ناگهان را رها کنند، ساقط خواهد شد. معنای ذکر و دعای پیامبر گرامی همین است که اگر خداوند لحظهای انسان را رها کند، سقوط خواهد کرد. خود آن حضرت با استمداد از نماز، از خداوند میخواستند که ایشان را لحظهای رها نکند.
مطلبی که در موضوع نماز، توجه جدی میطلبد، اینکه قرآن کریم همواره به اقامۀ نماز امر میفرماید و خواندن نماز را برای جلوگیری از سقوط انسان کافی نمیداند. معنای اقامۀ نماز، به جا آوردن این فریضه در مسجد و با جماعت است. افزون بر این، نماز مورد نظر قرآن کریم باید از «خضوع» و «خشوع» برخوردار باشد؛ یعنی هم «ادب ظاهری» در آن مراعات شود و با مقدّمات و مؤخرّاتی نظیر اذان، اقامه و تعقیبات همراه باشد و هم از «ادب باطنی» برخوردار باشد و با حضور قلب اقامه گردد. چنین نمازی، برترین و مهمترینِ اعمال عبادی است.
امام صادق«سلاماللهعلیه» نماز را مهمترین عمل بعد از معرفت الهی دانستهاند، همچنانکه قرآن کریم در آیات ابتدایی سورۀ بقره، بر اهمیّت نماز، پس از ایمان به غیب تأکید کرده است:
«هُدىً لِلْمُتَّقینَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ»
در زمان پیغمبر اکرم«صلیاللهعلیه وآله وسلّم» مردم به جز در ضرورت، نماز فرادا نمیخواندند.
«نماز» به عنوان یکی از مهمترین موانع سقوط است. قرآن شریف میفرماید:
«إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ»
نماز معلم اخلاق انسان است؛ معلمی که همه جا حضور دارد و همه میتوانند از آن بهره ببرند؛ به تدریج روح و اخلاق انسان را پاکیزه میکند و موجب نجات انسان از گمراهیها و هدایت او به سوی رستگاری میشود، معلّمی که انسان را به راه راست که راه سعادت است، هدایت میکند و مانع سقوط او میشود. آیۀ دیگری از قرآن کریم می فرماید: از نماز کمک بگیرید تا در راه مستقیم بمانید و ساقط نشوید:
«وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعینَ»
این آیۀ شریفه، سنگین بودن نماز را به عنوان یک زنگ خطر مطرح میفرماید، لذا می بینیم درحالی که نماز باید مکالمه و معاشقه با خداوند و وسیلهای برای ممانعت از سقوط باشد، امّا برای عموم مردم، سنگین است. حتّی برخی از کسانی که به نماز اهمیّت میدهند نیز، نماز مختصر و فوری را میطلبند، از این جهت امام جماعتی را دوست دارند که نماز را زود تمام کند. امّا اگر انسان دل خاشع داشته باشد، نماز برای او سنگین نخواهد بود و علاوه بر آنکه از نماز لذّت میبرد، میتواند برای دستیابی به خیر دنیا و آخرت، از نماز کمک بگیرد.
پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» طبق روایتی که از زبان همسران ایشان نقل شده است، در دل شب نماز میخواندند و سر مبارک را روی خاک می¬گذاشتند و به اندازه ای گریه می کردند که خاک تر می شد و می گفتند:
«اللَّهُمَّ وَ لَا تَکِلْنِى إِلَى نَفْسِى طَرْفَة عَیْنٍ أَبَدا»
یعنی خدایا یک لحظه مرا به خودم وامگذار، که نتیجۀ آن سقوط است. اگر در یک راه سنگلاخ و باریک، دست انسان را گرفته باشند و ناگهان را رها کنند، ساقط خواهد شد. معنای ذکر و دعای پیامبر گرامی همین است که اگر خداوند لحظهای انسان را رها کند، سقوط خواهد کرد. خود آن حضرت با استمداد از نماز، از خداوند میخواستند که ایشان را لحظهای رها نکند.
مطلبی که در موضوع نماز، توجه جدی میطلبد، اینکه قرآن کریم همواره به اقامۀ نماز امر میفرماید و خواندن نماز را برای جلوگیری از سقوط انسان کافی نمیداند. معنای اقامۀ نماز، به جا آوردن این فریضه در مسجد و با جماعت است. افزون بر این، نماز مورد نظر قرآن کریم باید از «خضوع» و «خشوع» برخوردار باشد؛ یعنی هم «ادب ظاهری» در آن مراعات شود و با مقدّمات و مؤخرّاتی نظیر اذان، اقامه و تعقیبات همراه باشد و هم از «ادب باطنی» برخوردار باشد و با حضور قلب اقامه گردد. چنین نمازی، برترین و مهمترینِ اعمال عبادی است.
امام صادق«سلاماللهعلیه» نماز را مهمترین عمل بعد از معرفت الهی دانستهاند، همچنانکه قرآن کریم در آیات ابتدایی سورۀ بقره، بر اهمیّت نماز، پس از ایمان به غیب تأکید کرده است:
«هُدىً لِلْمُتَّقینَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ»
در زمان پیغمبر اکرم«صلیاللهعلیه وآله وسلّم» مردم به جز در ضرورت، نماز فرادا نمیخواندند.
کاربر مهمان