- 1828
- 1000
- 1000
- 1000
ضرورت شناخت امتحانات الهی، جلسه اول
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "ضرورت شناخت امتحانات الهی"، جلسه اول، سال 1400
معنویت، ارتباط با خدا و اعتقاد به خدا همیشه در طول تاریخ به عنوان یک امر فرعی در زندگی بشر تلقی شده است. در قرآن کریم هم آمده است که بعضیها هستند که بندگی خدا را در گوشهای از زندگی خودشان قرار می دهند و در متن زندگی شان اثری از بندگی خدا نیست. این نگاه نا مناسب به دین باعث می شود که دین در گوشهای از زندگی انسان تعریف شود. این مسئله از همان ابتدا بود از زمان رسول خدا تا به حالا، این نوع تفکر، تفکر سکولار است که خیلی از شعائر دینی را حفظ کرده اند اما آنجا که دین می خواست وارد ابعاد مختلف شود، جلوی دین ایستادند. در نگاه سکولار به دین اصل دین حذف نمی شود. نگاه سکولار، مانع ورود جدی دین به متن زندگی است. خیلی از مؤمنین با این رویه دینداری موافق هستند. سابقه این نوع نگاه نامناسب به دین از همان تاریخ صدر اسلام است. اینکه مومنین هم با این رویه موافق هستند خیلی مسئله مهمی است. مخالفت یا جدی گرفته شدن دین در زندگی روزمره و تنها شدن دین از طرف مؤمنین مسئله مهمی است که اتفاق افتاده است. در روایت داریم که وقتی که اگر مردم به بلا گرفتار شدند، دینداران کم هستند. عاشورا ابتلاء عظیم اجتماعی بود که مردم را غربال کرد و تعداد دینداران کم شد و عده اندکی با امام همراه شدند. بسیاری از مردم نسبت به امتحانات اجتماعی بی تفاوت هستند. در واقعه عاشورا هم بسیاری از مؤمنین مدارا با ظلم را پسندیدند. باید عملکرد مؤمنین را در مورد فاطمیه مورد بررسی قرار دهیم. اتفاقات فاطمیه مربوط به دو سه نفر نیست بلکه مربوط به جامعهای است که به آن دو سه نفر قدرت دادند. در زمان حضرت زهرا هم بسیاری از مردم نمیخواستند که دین بر بسیاری از ابعاد زندگی آنها حاکم باشد. باید شرایط امروز کشور و ضرورت توجه به دین در همه ابعاد زندگی، مورد بررسی قرار گیرد. دینی که در مناسبات اجتماعی نفوذ می کند انتظاراتی هم از مؤمنین دارد. عمل اجتماعی و تغییر شرایط زندگی زمانی، برای محک خوردن دینداری است. دین گاهی از انسان بهم زدن وضع موجود و نوعی چابکی را میخواهد.
معنویت، ارتباط با خدا و اعتقاد به خدا همیشه در طول تاریخ به عنوان یک امر فرعی در زندگی بشر تلقی شده است. در قرآن کریم هم آمده است که بعضیها هستند که بندگی خدا را در گوشهای از زندگی خودشان قرار می دهند و در متن زندگی شان اثری از بندگی خدا نیست. این نگاه نا مناسب به دین باعث می شود که دین در گوشهای از زندگی انسان تعریف شود. این مسئله از همان ابتدا بود از زمان رسول خدا تا به حالا، این نوع تفکر، تفکر سکولار است که خیلی از شعائر دینی را حفظ کرده اند اما آنجا که دین می خواست وارد ابعاد مختلف شود، جلوی دین ایستادند. در نگاه سکولار به دین اصل دین حذف نمی شود. نگاه سکولار، مانع ورود جدی دین به متن زندگی است. خیلی از مؤمنین با این رویه دینداری موافق هستند. سابقه این نوع نگاه نامناسب به دین از همان تاریخ صدر اسلام است. اینکه مومنین هم با این رویه موافق هستند خیلی مسئله مهمی است. مخالفت یا جدی گرفته شدن دین در زندگی روزمره و تنها شدن دین از طرف مؤمنین مسئله مهمی است که اتفاق افتاده است. در روایت داریم که وقتی که اگر مردم به بلا گرفتار شدند، دینداران کم هستند. عاشورا ابتلاء عظیم اجتماعی بود که مردم را غربال کرد و تعداد دینداران کم شد و عده اندکی با امام همراه شدند. بسیاری از مردم نسبت به امتحانات اجتماعی بی تفاوت هستند. در واقعه عاشورا هم بسیاری از مؤمنین مدارا با ظلم را پسندیدند. باید عملکرد مؤمنین را در مورد فاطمیه مورد بررسی قرار دهیم. اتفاقات فاطمیه مربوط به دو سه نفر نیست بلکه مربوط به جامعهای است که به آن دو سه نفر قدرت دادند. در زمان حضرت زهرا هم بسیاری از مردم نمیخواستند که دین بر بسیاری از ابعاد زندگی آنها حاکم باشد. باید شرایط امروز کشور و ضرورت توجه به دین در همه ابعاد زندگی، مورد بررسی قرار گیرد. دینی که در مناسبات اجتماعی نفوذ می کند انتظاراتی هم از مؤمنین دارد. عمل اجتماعی و تغییر شرایط زندگی زمانی، برای محک خوردن دینداری است. دین گاهی از انسان بهم زدن وضع موجود و نوعی چابکی را میخواهد.
کاربر مهمان