display result search
منو
تفسیر سوره ی حجرات، جلسه هجدهم

تفسیر سوره ی حجرات، جلسه هجدهم

  • 1 تعداد قطعات
  • 41 دقیقه مدت قطعه
  • 79 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "تفسیر سوره ی حجرات"، جلسه هجدهم، سال 1399

خدای متعال می فرماید یک اخوتی بین مومنین است؛ بنابراین تلاش کنید دائما بین مومنین را اصلاح کنید. قاعدتا این اصلاح برمیگردد به برگرداندن به مدار اخوت یعنی نگذارید از این مدار اخوت بیرون بروند. خدای متعال دستور به اعتصام به حبل الله داده است. اعتصام در ظاهر به معنای چنگ زدن و متمسک شدن و گرفتن است که این اعتصام یک نوع عصمت برای انسان ایجاد می کند. بعد می فرماید این اعتصام باید جمیعا باشد. اگر این اعتصام جمعی اتفاق افتاد مانع تفرق است. ما وقتی می خواهیم جمع درست کنیم جمع مان در اعتصام به ولی الله و بحبل الله درست می شود، اگر اعتصام بحبل الله نباشد امکان تجمع نیست. اگر کسی اعتصام به خدای متعال پیدا کند هدایت به صراط مستقیم شده، که این اعتصام به معنی متمسک شدن به حضرت حق است. شاید این اعتصام بالله به یک معنا مخصوص به معصوم است. لذا در روایات ذیل این آیه ملاحظه کردید که وقتی سوال می شود از عصمت امام که امام چطور معصوم است و هیچ خطایی نمی کند حضرت فرمودند «المعتصم بالله من جمیع ما کره الله» امام چون معتصم بالله است طبیعتا از آنچه مورد رضای خدا نیست عصمت پیدا می کند. «وَ مَنْ یَعْتَصِمْ» ناظر به وجود مقدس نبی اکرم است که ایشان معتصم بالله اند و طبیعتاً در وادی صراط مستقیم هستند به معنی این که صراط مستقیم برای ایشان گشوده شده و این راه اعتصام بالله است.

وجود مقدس نبی اکرم اعتصام بالله دارند و با ایشان صراط مستقیم در عالم محقق شده و باب این صراط گشوده شده و شما هم با فرض وجود این پیامبر گرامی که معتصم بالله است دیگر دنبال دیگران نروید، خطاب بعدی به مومنین این است که با فرض گشوده شدن این راه سعی کنید که در وادی تسلیم قرار بگیرید. وقتی بارتان را می بندید در وادی اسلام و مسلم باشید و شرطش هم این است که حق تقوای الهی را رعایت بکنید. پس وظیفه ما اعتصام به حبل الله است آن هم اعتصام جمعی و این که تفرق پیدا نشود و امت جمعا حول این حبل الهی جمع بشوند.

حبل الله یعنی آن رشته ای که الوهیت حضرت حق از طریق او جاری می شود، آن عصمتی که در تمسک به حضرت حق است و از طریق اعتصام به این حبل عصمت برای ما پیدا می شود. این شاید معنای حبل الله باشد. پس این رشته، رشته رحمت است، رشته عزت است، رشته علم است. تمام اسماء الهی از طریق این حبل الهی جاری می شود.
اخوت وقتی پیدا می شود که جریان نعمت واقع بشود، آن نعمت هم پیداست وجود مقدس نبی اکرم است. شما در شرایط عداوت با هم بودید، این عداوت وقتی تبدیل به ائتلاف قلوب و اخوت می شود که این نعمت جاری می شود و شما در محیط این نعمت قرار می گیرید.

روابط جمعی ما بر مدار توحید و بندگی واقع می شود. کانه یک نوع طهارت و اخلاص در روابط اجتماعی پیدا می شود و اگر این اتفاق افتاد آن وقت بر مدار او امری بنام ائتلاف اخوت اتفاق می افتد. به تعبیر آخَر اگر ما در روابط اجتماعی مان خدا را می پرستیم همان اتفاق می افتد.همین طور که در نظام عالم اگر اله دیگری بود و پرستیده می شد عالم به فساد کشیده می شد، در روابط جمعی ما اگر رد پایی برای پرستش غیر خدا دیده بشود فساد درست می شود و ائتلاف و الفت و اخوت پیدا نمی شود. اگر تمام روابط جمعی ما به پرستش خدای متعال برگشت؛ او اله است و ما بندگی می کنیم، اگر اینطوری شد یک ائتلاف حقیقی بر مدار الوهیت پیدا می شود.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 41:32

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی