- 2029
- 1000
- 1000
- 1000
چگونه با عبادت تفریح کنیم؟ - جلسه هفتم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "چگونه با عبادت تفریح کنیم؟"، جلسه هفتم، سال 1400
زمانی که انسان گرسنه باشد و برایش غذای خوشمزه بیاورند حتما میل به غذا پیدا می کند؛ اما اگر اینطور نباشد بیمار است و باید به پزشک مراجعه کند. اولیای الهی بارها و بارها گفته اند که نماز غذای روح بشر است و هم فرموده اند که نماز خیلی خوشمزه است.
یکی از خصوصیات تفریح لذت است و نماز باید با لذت باشد تا تفریح شود. نماز بهترین و بالاترین اذکار است و نماز قدر متیقن ذکر است که باید انجام شود. ذکر خدا مایه سرور و فرح هر انسانی است. یک سری از لذت ها مانند غذا خوردن برای درک لذتش نیاز به تلاش ندارد اما یک سری از لذت ها مانند نماز خواندن برای درک لذتش نیاز به تلاش هست.
انسان وقتی به لذت عبادت برسد از خدا تشکر می کند. تفریح کاری آزادانه است که اجباری در آن نیست و هیجان به انسان می دهد. عبادت پرداختن به فضل است. عبادت محل تخیّل در عرصه آرزوهاست. فضل خدا هم بی نهایت است. انسان وقتی فضای فضل خدا را تخیّل می کند رهایی را لمس می کند. مرحوم شاه آبادی یکی از دلایل اثبات عقلانی عبادت را همین میل انسان به رهایی را بیان می کند. تفریح هم همین غرق رهایی شدن است. تفریح باید انسان را خوشحال کند. عبادت یک مدلش ذکر است و یک مدل دیگرش نخوردن است که همان روزه است. زیارت کردن و ورود به حرم ها هم نوعی عبادت است. محور تمام عبادت ها ذکر است و زبان هم نگه دارنده ذکر ذهنی است و ذکر یعنی یاد آوری خوشبختی ها.
زمانی که انسان گرسنه باشد و برایش غذای خوشمزه بیاورند حتما میل به غذا پیدا می کند؛ اما اگر اینطور نباشد بیمار است و باید به پزشک مراجعه کند. اولیای الهی بارها و بارها گفته اند که نماز غذای روح بشر است و هم فرموده اند که نماز خیلی خوشمزه است.
یکی از خصوصیات تفریح لذت است و نماز باید با لذت باشد تا تفریح شود. نماز بهترین و بالاترین اذکار است و نماز قدر متیقن ذکر است که باید انجام شود. ذکر خدا مایه سرور و فرح هر انسانی است. یک سری از لذت ها مانند غذا خوردن برای درک لذتش نیاز به تلاش ندارد اما یک سری از لذت ها مانند نماز خواندن برای درک لذتش نیاز به تلاش هست.
انسان وقتی به لذت عبادت برسد از خدا تشکر می کند. تفریح کاری آزادانه است که اجباری در آن نیست و هیجان به انسان می دهد. عبادت پرداختن به فضل است. عبادت محل تخیّل در عرصه آرزوهاست. فضل خدا هم بی نهایت است. انسان وقتی فضای فضل خدا را تخیّل می کند رهایی را لمس می کند. مرحوم شاه آبادی یکی از دلایل اثبات عقلانی عبادت را همین میل انسان به رهایی را بیان می کند. تفریح هم همین غرق رهایی شدن است. تفریح باید انسان را خوشحال کند. عبادت یک مدلش ذکر است و یک مدل دیگرش نخوردن است که همان روزه است. زیارت کردن و ورود به حرم ها هم نوعی عبادت است. محور تمام عبادت ها ذکر است و زبان هم نگه دارنده ذکر ذهنی است و ذکر یعنی یاد آوری خوشبختی ها.
کاربر مهمان