- 542
- 1000
- 1000
- 1000
راه دستیابی به ارزش های انسانی و الهی، جلسه بیست و پنجم
سخنرانی از آیت الله محمد امامی کاشانی با موضوع «راه دستیابی به ارزش های انسانی و الهی»، جلسه بیست و پنجم، سال 1361
اخلاق جمع "خُلق" است. خلق یعنی زیبایی باطن. خلق و خو و اخلاق کریمه یعنی جان و باطن انسان زیبا باشد. همانگونه که خَلق خوب، خِلقت زیبای انسان را در پی دارد.
همان طور که زیبایی بدن و حس ظاهر انسان با حواس ظاهر قابل مشاهده است، باطن انسان چیزهایی است که باید معتدل و هماهنگ باشد. چهار چیز از امهات و پایه های فضایل اخلاق است که اگر انسان این چهار چیز را داشت دارای اخلاق خوب است. "حکمت، شجاعت، عفت و عدالت"
اگر علم در حد اعتدال بود حکمت است، اگر غضب در حد اعتدال بود شجاعت است. اگر شهوت در حد اعتدال بود عفت است. و کار عدل این است که علم و غضب و شهوت را در اعتدال خود قرار می دهد. کی غضب و شهوت معتدل است؟ وقتی که با اشاره حکمت کار کند. اگر انسان دانش و اندیشه و فکر را در مسیر حق قرار دهد در حکمت قرار گرفته است. یعنی وقتی که علم در حد اعتدال بود و نه افراط بود و نه تفریط. علامت اعتدال این است که خوب را از بد به طور صحیح و خوب تشخیص می دهد و صدق را از کذب جدا می کند. اگر علم رو به افراط رود می شود خبث.
رسول خدا نمونه کامل انسان بود و هر کس خود را به رسول اکرم نزدیکتر کند در اخلاق قوی تر است. انسان کی می تواند درست تشخیص دهد؟ وقتی که پایه او ایمان باشد.
اخلاق جمع "خُلق" است. خلق یعنی زیبایی باطن. خلق و خو و اخلاق کریمه یعنی جان و باطن انسان زیبا باشد. همانگونه که خَلق خوب، خِلقت زیبای انسان را در پی دارد.
همان طور که زیبایی بدن و حس ظاهر انسان با حواس ظاهر قابل مشاهده است، باطن انسان چیزهایی است که باید معتدل و هماهنگ باشد. چهار چیز از امهات و پایه های فضایل اخلاق است که اگر انسان این چهار چیز را داشت دارای اخلاق خوب است. "حکمت، شجاعت، عفت و عدالت"
اگر علم در حد اعتدال بود حکمت است، اگر غضب در حد اعتدال بود شجاعت است. اگر شهوت در حد اعتدال بود عفت است. و کار عدل این است که علم و غضب و شهوت را در اعتدال خود قرار می دهد. کی غضب و شهوت معتدل است؟ وقتی که با اشاره حکمت کار کند. اگر انسان دانش و اندیشه و فکر را در مسیر حق قرار دهد در حکمت قرار گرفته است. یعنی وقتی که علم در حد اعتدال بود و نه افراط بود و نه تفریط. علامت اعتدال این است که خوب را از بد به طور صحیح و خوب تشخیص می دهد و صدق را از کذب جدا می کند. اگر علم رو به افراط رود می شود خبث.
رسول خدا نمونه کامل انسان بود و هر کس خود را به رسول اکرم نزدیکتر کند در اخلاق قوی تر است. انسان کی می تواند درست تشخیص دهد؟ وقتی که پایه او ایمان باشد.
تاکنون نظری ثبت نشده است