display result search
منو
تفسیر آیه 6 -8 سوره بینه

تفسیر آیه 6 -8 سوره بینه

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 436 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بینه- آیه‌ 6 -8

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَالْمُشْرِکِینَ فِى نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَآ أُوْلَئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ

ترجمه

همانا کسانى از اهل کتاب و مشرکان که کافر شدند، در آتش دوزخند، در آن جاودانه ‏اند. آنانند بدترین مخلوقات.
بى شک کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده ‏اند آنانند خود بهترین مخلوقات.


کلمه «بَریّة» یا از «بَرى‏» به معناى خاک و مراد از آن تمام خاکیان از جمله بشر است و یا از «بَرَءَ» به معناى خلق است و «بَریّة» بر وزن فعیلة به معناى مفعولة یعنى مخلوقات است.
در روایاتى از شیعه و سنى نقل شده که پیامبر اکرم به علىّ بن ابیطالب فرمودند: تو و یاران تو خیر البریّة هستید.
مشابه این آیه، در جاى دیگر قرآن چنین آمده است: «انّ شرّ الدّوابّ عند اللّه الصُمّ البُکم الّذین لایعقلون»
دلیل بدترین بودن انسان آن است که رسول و کتاب به سراغش آمده و او حقیقت را مى‏ فهمد ولى به خاطر غرور و تکبر لجاجت مى‏کند. «کفروا من اهل الکتاب... هم شرّ البریّة»


پیام ها
1- کسى که اسلام را نپذیرد، خواه مشرک باشد، خواه اهل کتاب، کافر است. «انّ الّذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین»
2- سرنوشت اهل کتاب و مشرکان یکى است. «اهل الکتاب و المشرکین فى نار جهنم»
3- گل سر سبد هستى یعنى انسان، به خاطر پشت پا زدن به منطق و بیّنه، بدترین مخلوقات مى‏شود. «شرّ البریّة»
4- انسان با انتخاب خود جایگاه خود را تعیین مى‏ کند، یا شرّ البریّه و جهنمى، یا خیر البریّه و بهشتى. «کفروا... شرّ البریّة... آمنوا... خیر البریّة»
5 - مقایسه میان کفر و ایمان و پایان کار آنان، بهترین نوع روشنگرى است. «شرّ البریّة - خیر البریّة»
6- رشد یا سقوط دیگر موجودات، محدود است ولى رشد و سقوط انسان، بى نهایت است. «شرّ البریّة - خیر البریّة» (انسان در اثر ایمان و عمل صالح مى‏ تواند حتى از فرشتگان برتر باشد.)
7- بهترین شدن در گرو ایمان است و بدترین‏ها اهل کفرند. (در کلمه «هُم» معناى انحصار است) «اولئک هم شرّ البریّة... هم خیر البریّة»
8 - ایمان به شرطى ثمربخش است که همراه با عمل صالح باشد «آمنوا و عملوا الصالحات» (ولى کفر به تنهایى سبب دوزخ است.)


جَزَآؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَآ أَبَداً رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ ذَ لِکَ لِمَنْ خَشِىَ رَبَّهُ‏

ترجمه
پاداش آن گروه در نزد پروردگارشان، باغهاى جاودانه‏اى است که زیر آن نهرها جارى است. (آنان) براى همیشه در بهشت جاودانه ‏اند، خدا از آنان راضى است و آنان نیز از او راضى. این مقام مخصوص کسى است که از پروردگارش خشیت دارد.

«خَشیت» به آن خوفى گفته مى‏ شود که بر اساس تعظیم و عظمت باشد.
این آیه مى‏فرماید: بهشت مخصوص اهل خشیت است. «ذلک لمن خشى ربّه» و آیه‏اى دیگر مى‏ فرماید: تنها علما اهل خشیت هستند: «انّما یخشى اللّه من عباده العلماء» پس بهشت مخصوص علما است.
از طرفى مى‏دانیم که تمام علما و دانشمندان اهل بهشت نیستند. زیرا قرآن بسیارى از دوزخیان را کسانى مى‏ داند که بعد از علم و آگاهى گمراه شدند: «اضلّه اللّه على علم» و همچنین تمام بى‏سوادان دوزخى نیستند.
پس آن علمى که سبب خشیت مى‏ شود این علم اصطلاحى نیست، بلکه مراد یک فهم طبیعى و الهى است که سبب نورانیّت دل شود.

پیام ها
1- بهشت جسم، باغ و نهر و بهشت روح، رضاى خداوند است. «جنّات عدن... رضى اللّه عنهم»
2- خشیت الهى، سرچشمه عمل به دستورات الهى است. «آمنوا و عملوا الصالحات... جزاؤهم... جنّات... ذلک لمن خشى ربّه»
3- جاودانگى بهشت براى مؤمنان قطعى است.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:47

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی