display result search
منو
تفسیر آیه 36 -40 سوره قیامة

تفسیر آیه 36 -40 سوره قیامة

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 215 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قیامة- آیه‌ 36 - 40

أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدىً

أَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِّن مَّنِىٍّ یُمْنَى‏

ثُمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى‏

فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ والْأُنثَى‏

أَلَیْسَ ذَ لِکَ بِقَادِرٍ عَلَى‏ أَن یُحْیِىَ الْمَوْتَى‏

ترجمه
آیا انسان مى‏ پندارد که به حال خود رها مى‏شود؟
آیا او قطره ‏اى از منى نبود که (در رحم) ریخته مى‏شد؟
سپس خون بسته‏ اى شد و خداوند آن را آفرینش داد و استوار ساخت.
و دو جنس زن و مرد را از آن پدید آورد.
آیا این خدا قادر نیست که مردگان را زنده کند؟


این سوره با سوگند به قیامت شروع شد و با قدرت خداوند بر زنده کردن مردگان در قیامت پایان مى‏یابد.
کسانى که معاد را انکار مى‏ کنند، خداوند را به درستى نشناخته ‏اند، زیرا اگر با مردن انسان پرونده او محو شود، حکمت خدا زیر سؤال مى ‏رود. چنانکه در این آیه مى‏ فرماید: «أیحسب الانسان أن یترک سُدى» و در جاى دیگر مى ‏فرماید: «أفحسبتم انّما خلقناکم عبثاً و انّکم الینا لاترجعون» آیا گمان مى‏ برید ما شما را بیهوده آفریده ‏ایم و شما به سوى ما باز نمى‏گردید؟
این آیات در ابتدا به حکمت الهى در برپاکردن قیامت اشاره مى ‏کند و سپس به قدرت خداوند در آفرینش انسان که بیانگر امکان دوباره آفریدن اوست. البتّه خداوند نمونه‏ هاى دیگرى از قدرت خود در مورد بازآفریدن را به دست پیامبرانش در این دنیا نشان داده است:
حضرت عیسى‏ (ع) با دمیدن در دو پرنده‏ اى که از گل درست کرده بود، آن را زنده کرد.
حضرت ابراهیم‏ (ع) با صدا زدن پرنده‏ هایى که گوشت آنها درهم کوبیده و مخلوط شده بود، آنها را دوباره زنده کرد.
هفتاد نفرى که همراه حضرت موسى‏ (ع) به کوه طور آمدند و زمانى که خداوند در کوه تجلّى کرد مردند، خداوند متعال دوباره آنها را زنده کرد.

پیام ها
1- کسى که انسان را بى‏هدف و بى‏مسئولیّت مى‏پندارد، سزاوار تحقیرهاى مکّرر است. «أولى لک فاولى ثّم أولى لک فاولى أیحسب الانسان أن یترک سُدى»
2- خداوند حکیم است و انسان موجودى هدفدار، مسئول و مکلّف، پس باید قیامتى در کار باشد. «أیحسب الانسان أن یترک سدى»
3- بسیارى از محاسبات انسان باطل است. در آغاز سوره خواندیم: «أیحسب الانسان أن لن نجمع عظامه» و در پایان آن مى‏خوانیم: «أیحسب الانسان أن یترک سُدى»، آرى انسان موجودى خیال‏گرا است و اگر رهنمود انبیا نباشد منحرف مى‏شود. «یحسب... یحسب»
4- آفرینش نخستین، نشانه‏اى بر امکان و توان آفرینش بعدى است. «الم یک نطفة...»
5 - متکبّران بدانند که ضعیف و ناچیزند. «یتمطّى...من منىّ یمنى»
6- خداوند انسان را به صورت کامل و به دور از هر گونه کاستى و فزونى آفریده است. «فخلق فسوّى»
7- مطالعه در مراحل و چگونگى آفرینش انسان از راههاى معادشناسى است. «نطفة... علقة... الذکر و الانثى»
8 - تعادل میان جنسیّت دختر و پسر، نشانه قدرت و حکمت خداوند است. «فجعل منه الزوجین الذکر و الانثى»
9- اگر قیامتى در کار نباشد، آفرینش انسان بى ‏معنا و بدون هدف مى ‏شود. «أیحسب الانسان أن یترک سُدى... ألیس ذلک بقادرٍ على أن یحیى الموتى»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:39

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی