سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ق - آیه 1 و 2
ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِیدِ
بَلْ عَجِبُواْ أَن جَآءَهُم مُّنذِرٌ مِّنْهُمْ فَقَالَ الْکَافِرُونَ هَذَا شَىْءٌ عَجِیبٌ
ترجمه
قاف، سوگند به قرآن با عظمت، (که نبوّت تو و وقوع قیامت حقّ است).
بلکه از آمدن پیامبرى هشدار دهنده از میان خودشان در شگفت شدند، پس کافران گفتند: این (سخنان که از قیامت خبر مى دهد) چیز عجیبى است!
این سوره یکى از 29 سوره اى است که با حروف مقطّعه آغاز گردیده و چنانکه بارها گفته ایم، این حروف بیانگر عظمت و اعجاز قرآن است که از همین حروف الفبا تشکیل یافته و لذا بلافاصله پس از آن به قرآن سوگند یاد شده است. «ق و القرآن المجید»
درباره پیامبر و آنچه بر او نازل شده و دستورات او، دو نوع تعجّب در قرآن ذکر شده است: یکى مثبت و دیگرى منفى. تعجّب مثبت از گروهى جن بود که مطالب عالى قرآن آنان را به تعجّب واداشت و گفتند: «سمعنا قرآنا عجبا» تعجّب منفى از کفّار است که در چند مورد مى باشد:
از اینکه شخصى مثل خود آنان پیامبر شده است. «بل عجبوا أن جائهم منذر منهم»
از دعوت او به یکتاپرستى. «أجعل الالهة الهاً واحداً انّ هذا لشىء عُجاب»
از گفتار او درباره حسابرسى و برپایى قیامت. «أفمن هذا الحدیث تعجبون»
از زنده شدن مجدّد. «و ان تَعجب فعجب قولهم أاذا کنّا تُراباً أانّا فى خلق جدید»
پیام ها
1- سوگند به قرآن بسیار مهم است، چون داراى مجد و عظمت است.
«والقرآن المجید»
2- اگر مجد و عظمت مىخواهید، به قرآنِ صاحب مجد و شرافت روى بیاورید. «والقرآن المجید»
3- اگر قرآن، مجید و کریم است، ما نیز باید آن را تمجید و تکریم کنیم.
«و القرآن المجید»، «انّه لقرآن کریم»
4- معروفها و کمالها، در دید نابخردان منکر و ناپسند جلوه مىکند. هم جنس بودن و از میان مردم بودن پیامبران، یک کار پسندیده و حکیمانه است ولى کفّار آن را ناپسند دانسته و تعجّب مىکردند. «عجبوا ان جاءهم منذر منهم»
5 - از نقاط مهم رسالت انبیا، هشدار دادن و انذار مردم است. «منذر منهم»
6- انکار عملکرد حکیمانهى خداوند نسبت به ارسال پیامبران، کفر است. «عجبوا ان جاءهم... فقال الکافرون»
7- منطق کفّار در طول تاریخ، استبعاد و تعجّب از رسالت پیامبران بوده است. «فقال الکافرون هذا شىء عجیب» (آرى، کفّار دلیلى بر نفى نبوّت و قیامت ندارند، تنها کارشان تعجّب از هشدارهاى انبیا به خصوص در مورد قیامت است.)
توضیحات
سیماى سوره «ق»
این سوره چهل و پنج آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
نام این سوره از ابتداى آن که حرف مقطّعه «ق» مى باشد، گرفته شده است.
محور اصلى آن، همانند دیگر سوره هاى مکّى، مسئله معاد و بیان فرجام اقوام گذشته و افراد نیک و بد است.
سوره با استبعاد و انکار مخالفان نسبت به زنده شدن دوباره انسان آغاز مى گردد و با استناد قرآن به نمونه هاى معاد در طبیعت و آفرینش ادامه مى یابد. شیوه جان دادن انسان به هنگام مرگ و حوادث تکان دهنده پایان جهان که سرآغازى است بر جهان دیگر، مقدّمه اى است براى بیان گوشه اى از حوادث قیامت و ویژگىهاى بهشت و دوزخ.
و آنچه در این میان انسان را از خطرات حفظ مى کند، یاد خدا و توجّه به کلام اوست که در این سوره به آن سفارش شده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِیدِ
بَلْ عَجِبُواْ أَن جَآءَهُم مُّنذِرٌ مِّنْهُمْ فَقَالَ الْکَافِرُونَ هَذَا شَىْءٌ عَجِیبٌ
ترجمه
قاف، سوگند به قرآن با عظمت، (که نبوّت تو و وقوع قیامت حقّ است).
بلکه از آمدن پیامبرى هشدار دهنده از میان خودشان در شگفت شدند، پس کافران گفتند: این (سخنان که از قیامت خبر مى دهد) چیز عجیبى است!
این سوره یکى از 29 سوره اى است که با حروف مقطّعه آغاز گردیده و چنانکه بارها گفته ایم، این حروف بیانگر عظمت و اعجاز قرآن است که از همین حروف الفبا تشکیل یافته و لذا بلافاصله پس از آن به قرآن سوگند یاد شده است. «ق و القرآن المجید»
درباره پیامبر و آنچه بر او نازل شده و دستورات او، دو نوع تعجّب در قرآن ذکر شده است: یکى مثبت و دیگرى منفى. تعجّب مثبت از گروهى جن بود که مطالب عالى قرآن آنان را به تعجّب واداشت و گفتند: «سمعنا قرآنا عجبا» تعجّب منفى از کفّار است که در چند مورد مى باشد:
از اینکه شخصى مثل خود آنان پیامبر شده است. «بل عجبوا أن جائهم منذر منهم»
از دعوت او به یکتاپرستى. «أجعل الالهة الهاً واحداً انّ هذا لشىء عُجاب»
از گفتار او درباره حسابرسى و برپایى قیامت. «أفمن هذا الحدیث تعجبون»
از زنده شدن مجدّد. «و ان تَعجب فعجب قولهم أاذا کنّا تُراباً أانّا فى خلق جدید»
پیام ها
1- سوگند به قرآن بسیار مهم است، چون داراى مجد و عظمت است.
«والقرآن المجید»
2- اگر مجد و عظمت مىخواهید، به قرآنِ صاحب مجد و شرافت روى بیاورید. «والقرآن المجید»
3- اگر قرآن، مجید و کریم است، ما نیز باید آن را تمجید و تکریم کنیم.
«و القرآن المجید»، «انّه لقرآن کریم»
4- معروفها و کمالها، در دید نابخردان منکر و ناپسند جلوه مىکند. هم جنس بودن و از میان مردم بودن پیامبران، یک کار پسندیده و حکیمانه است ولى کفّار آن را ناپسند دانسته و تعجّب مىکردند. «عجبوا ان جاءهم منذر منهم»
5 - از نقاط مهم رسالت انبیا، هشدار دادن و انذار مردم است. «منذر منهم»
6- انکار عملکرد حکیمانهى خداوند نسبت به ارسال پیامبران، کفر است. «عجبوا ان جاءهم... فقال الکافرون»
7- منطق کفّار در طول تاریخ، استبعاد و تعجّب از رسالت پیامبران بوده است. «فقال الکافرون هذا شىء عجیب» (آرى، کفّار دلیلى بر نفى نبوّت و قیامت ندارند، تنها کارشان تعجّب از هشدارهاى انبیا به خصوص در مورد قیامت است.)
توضیحات
سیماى سوره «ق»
این سوره چهل و پنج آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
نام این سوره از ابتداى آن که حرف مقطّعه «ق» مى باشد، گرفته شده است.
محور اصلى آن، همانند دیگر سوره هاى مکّى، مسئله معاد و بیان فرجام اقوام گذشته و افراد نیک و بد است.
سوره با استبعاد و انکار مخالفان نسبت به زنده شدن دوباره انسان آغاز مى گردد و با استناد قرآن به نمونه هاى معاد در طبیعت و آفرینش ادامه مى یابد. شیوه جان دادن انسان به هنگام مرگ و حوادث تکان دهنده پایان جهان که سرآغازى است بر جهان دیگر، مقدّمه اى است براى بیان گوشه اى از حوادث قیامت و ویژگىهاى بهشت و دوزخ.
و آنچه در این میان انسان را از خطرات حفظ مى کند، یاد خدا و توجّه به کلام اوست که در این سوره به آن سفارش شده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است