display result search
منو
تفسیر آیه 15 سوره محمد

تفسیر آیه 15 سوره محمد

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 214 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره محمد - آیه 15

مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیهَآ أَنْهَارٌ مِّن مَّآءٍ غَیْرِ آسِنٍ وَ أَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِینَ وَ أَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفّىً وَلَهُمْ فِیهَا مِن کُلِ‏ّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِى النَّارِ وَسُقُواْ مَآءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعَآءَهُمْ‏

ترجمه
وصف بهشتى که اهل پروا به آن وعده داده شده‏اند، (چنین است:) در آن نهرهایى است از آبى که بدبو شدنى نیست و نهرهایى از شیر که مزه آن دگرگونى ندارد و نهرهایى از شراب که براى نوشندگان لذّت‏بخش است و نهرهایى از عسل مصفّا و ناب. و براى آنان در آنجا هرگونه میوه‏اى موجود است و نیز آمرزشى از طرف پروردگارشان. (آیا اینان) همانند کسانى هستند که در آتش جاودانه‏اند و آبى جوشان، نوشانده مى‏شوند، که اندرونشان را متلاشى مى‏کند.


آنچه به اجمال در مورد بهشت در آیه دوازده مطرح شد «جنّات تجرى»، مشروح آن در این آیه بیان شده است. «فیها أنهار... و أنهار... و أنهار»
انواع نهرهاى بهشتى در این آیه مطرح شده، لیکن براى گروه خاصّى در بهشت چشمه‏اى ویژه وجود دارد. «عیناً یشرب بها المقرّبون» چشمه‏اى که تنها مقرّبان از آن مى‏نوشند.
براى هر چیزى کمالى است، کمال آب، بو نداشتن و کمال شیر، تغییر نکردن مزه آن و کمال نوشیدنى‏ ها، لذیذ بودن و کمال عسل، خالص بودن آن است.
با توجّه به تکرار کلمه «انهار» مى‏ توان فهمید که هر یک از شیر و عسل و شراب و آب، داراى چندین نهر است.
امام حسین‏ فرمود: مغفرتى که در بهشت نصیب اهل بهشت مى‏شود، بهترین نعمت براى آنان است و آنگاه به آیه 72 سوره توبه استناد کردند. «و رضوان من اللّه اکبر»
ممکن است مراد از مغفرت در بهشت، زدودن یاد لغزشها از خاطر بهشتیان باشد تا به یاد لغزشهاى دنیوى خود نیفتند و خاطرشان ملول نگردد.


پیام ها
1- در برابر جلوه‏ ها و زینت‏هاى دنیوى که وسیله‏ ارتکاب برخى گناهان مى‏ گردد، با بیان جلوه‏ ها و زیبایى ‏ها و کامیابى‏ هاى بهشت، مردم را به حق دعوت کنید. «مَثَل الجنّة الّتى وعد المتّقون...»
2- کسانى که به خاطر تقوا، از کامیابى‏هاى زودگذر و نامشروع پروا مى‏ کنند، به کامیابى پایدار خواهند رسید. «وعد المتقون»
3- امید دادن به سرانجامى نیکو، عامل گرایش به حق و تقواست. «وعد المتقون»
4- تعدّد و تنوّع‏ طلبى، خواست طبیعى بشر است. «انهارٌ... انهارٌ»
5 - در بهشت، در کنار نعمت‏هاى مادّى و جسمانى، نعمت‏هاى معنوى و روحى نیز هست. «انهارٌ... مغفرة...»
6- نعمت‏هاى بهشتى از هر گونه آفت و نقص و تغییر به دورند. «غیر آسن... لم یتغیّر طعمه... مصفّى»
7- آب و هواى بهشت، نعمت‏ها را متغیّر و مسموم و بد بو نمى‏ کند. «لم یتغیّر...»
8 - نعمت‏هایى را که بهشتیان دریافت مى‏ کنند، در سایه مغفرت پروردگار است. «مغفرة من ربّهم»
9- در بهشت انواع میوه ‏ها، به مقدار وفور وجود دارد. «کلّ الثمرات»
10- در دوزخ، آب جوشان را با زور و ذلّت به کفّار مى‏نوشانند. «سقوا»
11- تشویق و تهدید در کنار هم سازنده است. «انهارٌ... ماء حمیماً»
12- معاد، جسمانى است. (شیر و عسل، نشانه کامیابى جسمانى است، چنانکه قطعه قطعه شدن اندرون کفّار بر آن دلالت دارد.) «فقطّع امعائهم»
13- حساب جسم و بدن انسان در قیامت، با جسم و بدن او در دنیا فرق مى‏ کند.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:53

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی