display result search
منو
تفسیر آیه  88 سوره قصص

تفسیر آیه 88 سوره قصص

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 187 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 88

وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ کُلُّ شَىْ‏ءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ

ترجمه
و (هرگز) معبود دیگرى را با «اللّه» مخوان که معبودى جز او نیست. همه چیز جز وجه او نابود است، حُکم (و حاکمیّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوى او بازگردانده مى‏ شوید.


فرقه‏ «وهّابیّت» اظهار مى‏ نمایند که هرکس، غیر خدا را بخواند، مشرک مى‏ شود؛ زیرا خداوند فرموده است: «فلاتدع مع اللّه أحداً»، بنابراین کسانى ‏که در توسّل، اولیاى خدا را صدا مى‏زنند، مشرکند! امّا این آیه توضیح مى‏ دهد که مشرک، کسى است که غیر خدا را به عنوان خداى دیگر بخواند: «لاتدع مع اللّه الهاً آخر» و ناگفته پیداست که شیعیان هیچ مقامى را به عنوان خدا صدا نمى‏ زنند، بلکه به عنوان کسى که نزد خداوند آبرو دارد صدا مى ‏زنند، آن هم آبرویى که از طرف خداوند به او داده شده است، نظیر انبیا و اولیاى الهى، نه هر شفیع و آبرومند موهومى. زیرا بت‏پرستان نیز در دنیاى خیال خود، براى بت‏ها آبرویى تصوّر مى‏ کردند.
در این آیه، شرک‏ زدایى با عبارات مختلفى بیان شده است؛
الف: خداى دیگرى را با «اللّه» مخوانید.
ب: معبودى جز اللّه نیست.
ج: همه چیز جز او نابود شدنى است.
د: حاکمیّت، تنها از آن اوست.
ه : تنها به سوى او باز مى‏ گردید.
پادشاه کشور سعودى هر سال روز عید قربان علماى فرقه‏ هاى اسلامى را میهمان مى‏ کند. در یکى از سالها علاّمه سیّد شرف‏ الدین جبل عاملى (از علماى برجسته لبنانى) به مهمانى دعوت مى‏ شود. علاّمه همین که وارد جلسه شد، قرآنى را که جلد چرمى داشت به شاه هدیه کرد. شاه آن را گرفت و بوسید. علاّمه گفت: تو مشرک هستى! شاه ناراحت شد که چرا چنین تهمتى مى‏زنى؟ علاّمه گفت: چون شما چرمى را بوسیدى که پوست حیوان است و احترام به پوست حیوان شرک است!
شاه گفت: من هر پوستى را نمى‏بوسم، کفش من از چرم و پوست حیوان است؛ ولى هرگز آن را نمى‏ بوسم، این قطعه چرم، جلد قرآن قرار گرفته است.
علاّمه فرمود: «ما نیز هر آهنى را نمى‏ بوسیم، آهنى را مى‏ بوسیم که صندوق یا ضریح و دژ و پنجره‏ى قبر پیامبر یا امامان معصوم‏ باشد».
آرى، شرک آن است که ما کسى یا چیزى را در برابر خدا عَلم کنیم و براى او قدرتى مستقلّ قائل شویم، در حالى که شیعه قدرت اولیاى خدا را مستقل نمى ‏داند، بلکه قدرتى وابسته به قدرت الهى مى‏ داند و اگر گنبد و بارگاهى مى‏ سازد به‏ خاطر آن است که به مردم اعلام کند در این جا مرد توحید دفن شده است. کسى که در اینجا دفن شده در راه خدا شهید گشته و فدا و فناى توحید شده است. پس گنبد و بارگاه، یعنى مرکزى که زیر آن فریاد توحید بلند است، نه مرکزى در برابر مسجد.
امام رضا (ع) فرمودند: «وجه اللّه» پیامبر خدا و حجّت‏هاى او در زمین هستند که به وسیله آنان به خدا، دین و معرفت او توجّه مى‏ شود. در دعاى ندبه درباره امام زمان‏ (عج) مى‏ خوانیم: «أین وجه اللّه الّذى یُؤتى‏» و نیز مى‏خوانیم: «أین وجه الّذى یتوجّه الاولیاء»


پیام ها
1- موحّد واقعى کسى است که از همه‏ى معبودها، اَبَرقدرت‏ها، ایسم‏ها و طاغوت‏ها آزاد باشد. «لاتدع مع اللّه الهاً آخر»
2- به آنچه رفتنى است، دل نبندیم و خود را اسیر آنها نسازیم. «کلّ شى‏ءٍ هالک الاّ وجهه» چنانکه حضرت ابراهیم فرمود: «لا اُحبّ الآفلین»
3- حاکمیّت، مخصوص خداوند است. «له الحکم»
4- معبود واقعى چند شرط دارد:
الف: فناپذیر نباشد. «کلّ شى‏ء هالک الا وجهه»
ب: بر هستى فرمانروا باشد. «له الحکم»
ج: فرجام همه به دست او باشد. «الیه ترجعون»
5 - مرگ، نابودى نیست، بازگشت به مبدأ است. «الیه ترجعون»
پروردگارا! مزه‏ى تلاوت، تدبّر و پندگیرى از قرآن را به ما بچشان.
پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنى‏ بخش قرار ده.
پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سیره‏وسنّت پیامبراکرم‏ و اهل ‏بیت قرار بده.

منبع: پایگاه درس هایی ازقرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:24

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی