display result search
منو
تفسیر آیه 1 - 3 سوره قصص

تفسیر آیه 1 - 3 سوره قصص

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 272 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 1-3

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
طسم
تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْمُبِینِ‏
نَتْلُواْ عَلَیْکَ مِن نَّبَإِ مُوسَى‏ وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِ‏ّ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ‏

ترجمه
طا، سین، میم. اینها آیات کتاب روشنگر است.
ما بخشى از سرگذشت موسى و فرعون را براى (آگاهى) گروهى که ایمان مى ‏آورند، به درستى بر تو مى ‏خوانیم.

پیام ها
1- قرآن، معجزه‏ ابدى اسلام، از همین حروف الفباى عربى تشکیل شده است، اگر آن‏را کلام بشر مى‏ دانید شما نیز مثل آن را بیاورید. «طسم، تلک آیات»
2- قرآن، کتابِ روشن، شفّاف و همه فهم است. «الکتاب المبین»
3- بیان سرگذشت پیشینیان، نشانه‏ قانونمند بودن سنّت‏هاى الهى در تاریخ است. اگر تاریخ، حساب و کتاب و قانون نداشت، ما نمى‏ توانستیم از آن براى زندگى امروز خود استفاده کنیم. «نتلوا... من نبأ موسى... لقوم یؤمنون»
4- در نقل تاریخ، به فرازهاى مهمّ و عبرت‏ آموز توجّه کنیم. («نبأ» به خبر مهم گفته مى ‏شود)
5 - مبارزه پیامبران با طاغوت‏ه ا و ستمگران، الگوى مؤمنان است. «نبأ موسى و فرعون... لقوم یؤمنون»
6- داستان‏ هاى قرآن، خُرافه، خیالى و گزافه نیست. «نبأ موسى و فرعون بالحقّ»
7- هدفِ قرآن از بیان داستان، هدایت مؤمنان است. «لقوم یؤمنون»
8 - اوّلین شرط هدایت، قابلیّت است. «لقوم یؤمنون»

توضیحات
مقدّمه‏
«الحمد للّه ربّ العالمین و صلّى اللّه على سیدنا و نبیّنا محمّد و آله الطاهرین»
در دنیاى امروز، دشمنان بشریت با پیشرفته‏ترین ابزار، از زمین و آسمان، عقاید و فرهنگ و اخلاق و ایمان ما را مورد تهاجم قرار داده، از هیچ‏گونه توطئه و تحریف و القاى شبهه دست برنمى‏دارند. فتنه‏ها مانند ابرهاى تاریک سایه افکنده و نیاز انسان به کشتى مطمئن از هر زمان بیشتر شده است.
اگرانسان به راهنما نیاز دارد، کتاب آسمانى امام و راهنماست.
اگر انسان به معلّم و مربّى نیاز دارد، قرآن بهترین هدایت کننده است.
اگر جامعه به قانون و عدالت نیاز دارد، قرآن کتاب عدل و قانون است.
اگر انسان به منطق و برهان نیاز دارد، چه برهانى از قرآن قوى‏تر؟
اگر انسان به تذکّر و موعظه نیاز دارد، قرآن وسیله‏ى تذکر و موعظه است.
اگر انسان براى امراض روحى همچون: حسد، تکبّر، غرور، حرص، بخل، خودخواهى و ریا دارویى لازم دارد، قرآن بهترین داروى شفابخش است.
مهم‏ترین مشکل بشر امروز، انواع دلهره ‏ها و اضطراب و دغدغه‏ هاست و تنها وسیله‏ آرام‏ب خش، یاد خداست و قرآن بهترین یاد اوست.
اگر انسان به امید نیاز دارد، قرآن سراسر امید است. قرآن مى‏فرماید: خداوند یونس را در زیر آب، نوح را در روى آب و یوسف را در قعر چاه و در کنار آب حفظ کرد.
او مى‏تواند از یک ضربه‏ى عصا که به رود نیل زده مى‏شود. خشکى ظاهر کند و همین عصا در جاى دیگر به سنگ بخورد و دوازده چشمه‏ى آب جارى سازد.
او مى‏تواند فرعون را در آب و قارون را در خاک غرق و نابود کند؛ امّا ابراهیم را در میان آتش سالم نگاه دارد؛ شاید به همین جهت باشد که براى تدبّر نکردن در قرآن توبیخى است که براى ندانستن علوم دیگر نیست.
قرآنى که نه تنها در هر سوره و آیه و کلمه‏ى آن بلکه در هر حرف آن نکته‏هاست.
از امام صادق سؤال مى‏ کنند: چرا شما به هنگام وضو به جاى تمام سر، قسمتى از سر را مسح مى‏کنید؟ امام مى‏فرماید: به خاطر حرف «با» در آیه «و امسحوا برؤسکم».
آرى، باید در تمام حروف و کلمات قرآن دقّت و نکاتى را استخراج کرد.
هر تفسیرى با شیوه ‏اى نگاشته شده و مى‏شود؛ بعضى به نکات ادبى توجه بیشترى کرده ‏اند، نظیر تفسیر کشّاف؛ بعضى بیشتر توجه خود را در این قرار داده‏اند که به مناسبت هر کلمه انواع احتمالات را طرح کنند؛ نظیر تفسیر کبیر فخررازى. بعضى بیشتر به نقل آراى سایر مفسران پرداخته ‏اند، نظیر تفسیر قرطبى؛ بعضى به مسایل اجتماعى عنایت بیشترى داشته ‏اند، نظیر تفسیر فى ظلال و المنار؛ بعضى تنها روایاتى را در ذیل هر آیه آورده ‏اند، نظیر تفاسیر؛ صافى، برهان، نورالثقلین و کنزالدقائق؛ بعضى بیشتر عنایت خود را به کار برده ‏اند تا آیات قرآن را به کمک آیات دیگر تفسیر کنند، مانند: تفسیرالمیزان؛ بعضى به مسایل طبیعى که در قرآن مطرح شده، توجه خاصى داشته‏اند، مانند: تفسیر طنطاوى و بعضى بیشتر همّت خود را به شرح آیات و طرح مباحث مربوط گذاشته‏اند، مانند: تفسیر نمونه.
اما در این تفسیر، از نقل اقوالى که تنها براى اهل‏فن مفید است و همچنین مناقشات ادبى که براى عموم فایده ‏اى ندارد، دورى شده و در عوض سعى گردیده نکات کاربردى که براى فکر یا عمل مردم در زندگى روزمره مفید است، استخراج گردد.
خوانندگان محترمى که تحصیلات خوبى دارند، اگر در نکات و پیام‏هاى این تفسیر دقت کنند، شاید مطالب جدیدى به فکرشان برسد که به ذهن نویسنده نیامده است. اگر آن نکات را براى ما ارسال کنند. ضمن تشکر از آنان، در چاپ‏ه اى بعدى با علامت خاص درج مى‏نماییم.
آرى؛ به فرموده حضرت على، قرآن دریایى است که عمق ندارد: «بحراً لایدک قعره» همان‏گونه که آب مایه‏ى حیات است و سرچشمه‏ى همه آب‏ها، آب دریاست: سرچشمه‏ى همه‏ى حقایق نیز وحى الهى است. همان‏گونه که غواصّان به عمق دریا مى‏روند و لؤلؤ و مرجان بیرون مى‏آورند، دانشمندان نیز با تعمّق در قرآن، مفاهیم بلندى را استخراج مى‏کنند.
بدون آشنایى با شنا، پاگذاشتن به دریا خطرناک است، بدون آشنایى با شیوه‏ى برداشت از قرآن نیز ورود در تفسیر قرآن خطرناک است. هرکس به قدر ظرف خود از دریا بهره مى‏برد.
هرکس نیز به قدر ظرفیّت خود از دریاى بیکران قرآن استفاده مى‏کند.
به امید روزى که تفسیر قرآن بیش از سایر دروس در حوزه‏ها مطرح باشد.
به امید روزى که تفسیر قرآن در دانشگاه‏ها جایگاه خاص خود را بازیابد.
به امید روزى که در مساجد و منابر و خطبه‏ها، محوریت قرآن به چشم بخورد.
به امید روزى که تلاوت قرآن تنها جهت افتتاح مراسم نباشد، بلکه مقدمه‏اى براى فهم آن باشد. قرآن مى‏فرماید: «هنگام مستى به نماز نزدیک نشوید تا بفهمید چه مى‏گویید».
آرى؛ قرائت عبورگاه است، نه توقف‏گاه.
بحمد اللّه در سایه‏ى نظام جمهورى اسلامى، گام‏هاى خوبى براى قرآن برداشته شده و در حوزه‏هاى علمیه نیز تفسیر قرآن رشد چشمگیرى داشته است؛ ولى باید این رشد آن گونه توسعه و تعمیق پیدا کند که اساس عقاید، اخلاق، اقتصاد، سیاست، روابط فردى، اجتماعى، خانوادگى و سایر امور زندگى ما باشد و تنها به چاپ نفیس و جلد زیبا و کاشى‏کارى و بوسیدن و استخاره‏کردن و سوگند یادکردن و به سرگرفتن قرآن در شب‏هاى قدر و هنگام سفر اکتفا نکنیم.
محسن قرائتى - شهریور 82
سیماى سوره‏ى قصص‏
این سوره هشتاد و هشت آیه دارد و قبل از هجرت، در مکّه نازل شده است. به مناسبت ورود کلمه «قَصَص» در آیه‏ى 25، این سوره نیز «قَصص» نام گزفته است که به معناى «بیان سرگذشت» مى‏باشد.
آیات 3 تا 46 این سوره بطور مفصّل به ماجراى حضرت موسى و فرعون و آیات انتهایى آن نیز به داستان قارون مى‏ پردازد و به سرنوشت صابران نیکوکار و فاسدان گناهکار اشاره مى ‏فرماید.
اگر چه در سى و چهار سوره از سوره ‏هاى قرآن کریم به نحوى از ماجراى حضرت موسى و فرعون سخن رفته ولى تنها در این سوره است که به تمام زوایاى زندگى آن حضرت از تولّد، کودکى، جوانى تا ازدواج، نبوّت و دعوت به یکتاپرستى توجّه شده است.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:43

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی