display result search
منو
تفسیر آیه 61 و 62 سوره نمل

تفسیر آیه 61 و 62 سوره نمل

  • 1 تعداد قطعات
  • 13 دقیقه مدت قطعه
  • 478 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل - آیه 61 و 62

أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَاراً وَجَعَلَ خِلَلَهَآ أَنْهَراً وَجَعَلَ لَهَا رَوَسِىَ وَ جَعَلَ بَیْنَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزاً أَءِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ‏
أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَآءَ الْأَرْضِ أَءِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِیلاً مَّا تَذَکَّرُونَ‏

ترجمه
کیست که زمین را قرارگاهى ساخت و در آن، رودها قرار داد، و براى آن، کوه‏ها را (مانند لنگر) ثابت و پابرجا قرار داد و میان دو دریا (شور و شیرین) مانعى قرار داد (که مخلوط نشوند). آیا معبودى با خداست؟ (نه) بلکه اکثر آنان نمى ‏دانند.
کیست که هرگاه درمانده ‏اى او را بخواند، اجابت نماید و بدى و ناخوشى را برطرف کند، و شما را جانشینان (خود در) زمین قرار دهد؟ آیا با خداوند معبودى است؟ چه کم پند مى‏ پذیرید.


در روایات و تفاسیر ندیدم که درباره‏ تلاوت آیه‏ 62 براى استجابت دعا نقشى باشد، لکن مردم به خاطر تناسب محتواى آیه تبّرکاً آن را مى‏ خوانند و مانعى ندارد.
مناجات با خداى سبحان و راز ونیاز با او کارى پسندیده و لازم است، دعا به درگاه او و درخواست حل مشکلات خصوصاً هنگام درماندگى، براى همگان ضرورى است.
این نیاز مریمى بوده است و درد
کان چنان طفلى سخن آغاز کرد
هر کجا دردى دوا آن جا بود
هر کجا فقرى نوا آن جا بود
هر کجا مشکل جواب آن جا رود
هر کجا پستى است آب آن جا رود
پیش حقّ یک ناله از روى نیاز
به که عمرى در سجود و در نماز
زور را بگذار زارى را بگیر
رحم سوى زارى آید اى فقیر
در روایات مى‏خوانیم: نمونه‏ مضطرّ واقعى، امام زمان (عجّل‏اللّه تعالى فرجه الشریف) است و بدترین سوء «و یکشف السوء»، سلطه‏ کفّار است که در زمان آن حضرت برطرف مى‏شود و نمونه‏ى «یجعلکم خلفاء» حکومت صالحان در آن زمان است.
هر جا که دعاى ما مستجاب نشود، دلیلى دارد، همچون:
الف: دعاى ما، طلبِ خیر نبوده وما گمان مى‏ کردیم خیر است. (زیرا دعا، یعنى طلبِ خیر)
ب: نحوه‏ى درخواست، جدّى و همراه با درماندگى نبوده است.
ج: در دعا اخلاص نداشته‏ ایم، یعنى اگر به درگاه خداوند رو کرده‏ایم، به دیگران نیز چشم امید داشته ایم.
البتّه گاهى به جاى استجابتِ آنچه مى‏ خواهیم، خداوند حکیم مشابه آن را به ما مى‏دهد و گاهى به جاى خواسته‏ى ما، که نزد خداوند به مصلحت ما نیست، خداوند بلائى از ما دور مى‏کند و گاهى به جاى برآوردن حاجت در دنیا، در قیامت جبران مى‏کند و گاهى به جاى لطف به ما، به نسل ما لطف مى‏کند که همه‏ى این مطالب در روایات آمده است.
اجابتِ مضطرّ، کارى الهى است ولى سنّت الهى را تغییر نمى ‏دهد. مثلاً سنّت خداوند آن است که مردم به نحوى باید از دنیا بروند و همه‏ انسان‏ها در لحظه‏ احتضار، مضطرّند و اگر خداوند به همه جواب مثبت دهد، باید قانون مرگ را لغو کند.
ریشه‏ى ایمان به خدا
ریشه‏ى ایمان به خدا، عقل و فطرت است؛ لکن مادّیون مى‏ گویند: ریشه‏ ایمان به خدا ترس است. یعنى انسان چون خود را در برابر حوادث عاجز مى‏بیند، هنگام بروز حادثه‏اى تلخ، قدرتى را در ذهن خود تصوّر مى‏کند و به آن پناه مى ‏برد.
مادّیون با این محاسبه، ایمان را زاییده‏ى ترس مى‏دانند؛ امّا اشتباه آنان این است که تفاوت رفتن به سوى خدا را با اصل ایمان به خدا نمى‏فهمند. مثلاً ما هنگام دیدن سگ و احساس خطر، سراغ سنگ مى‏رویم. امّا آیا مى‏ توان گفت: پیدایش سنگ به خاطر سگ است؟ همچنین ما هنگام اضطرار و ترس رو به خدا مى‏رویم، آیا مى‏توان گفت: اصل ایمان به خدا زاییده‏ى ترس است؟
علاوه بر آنکه اگر سرچشمه‏ى ایمان ترس باشد، باید هر کس ترسوتر است، مؤمن‏تر باشد. در حالى که مؤمنان واقعى، شجاع ‏ترین افراد زمان خود بوده ‏اند و باید انسان در لحظاتى که احساس ترس ندارد، ایمانى هم نداشته باشد، در حالى که ما در لحظه ‏هایى که ترس نداریم خدا را به دلیل عقل و فطرت قبول داریم. در حقیقت ترس و اضطرار، پرده‏ غفلت را کنار مى‏ زند و مارا متوجّه خدا مى‏ کند و لذا منکران خدا هرگاه در هواپیما یا کشتى نشسته باشند و خبر سقوط یا غرق شدن را بشنوند و یقین کنند که هیچ قدرتى به فریادشان نمى‏ رسد؛ از عمق جان به یک قدرت نجات بخش امید دارند. آنها در آن هنگام به یک نقطه و به یک قدرت غیبى دل مى ‏بندند که آن نقطه، همان خداى متعال است.

پیام ها
1- از راه‏هاى شناخت خدا و یکتایى او، توجّه به یک قدرت نجات بخش و بریدن از قدرت‏ها و وسایل دیگر در هنگام اضطرار است. «أمّن یجیب»
2- شرط استجابت دعا، قطع امید از دیگران و اخلاص در دعاست. «یجیب‏المضطر»
3- آنان که با سکوت، از خداوند حاجتى مى‏ خواهند، خداوند از حالشان با خبر است ولى دوست دارد بندگانش حاجت خود را به زبان آورند. «اذا دعاه»
4- انسان بر طبیعت حکومت دارد. «یجعلکم خلفاء الارض»
5 - آیا در حال اضطرار، به قدرت‏هاى مادّى توجّه مى‏ کنید؟! «ءاله مع‏اللّه»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 13:00

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی