display result search
منو
تفسیر آیه 28 سوره حج

تفسیر آیه 28 سوره حج

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 188 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حج - آیه 28

لِیَشْهَدُواْ مَنَفِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُواْ اسْمَ‏اللَّهِ فِى أَیَّامٍ مَّعْلُومَتٍ عَلَى‏ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَمِ فَکُلُواْ مِنْهَا وَأَطْعِمُواْ الْبَآئِسَ الْفَقِیرَ

ترجمه

(مردم از هر منطقه ‏اى به حج خواهند آمد) تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند و در ایام مخصوص حج خدا را یاد کنند، به خاطر چهار پایان زبان بست ه‏اى که رزقشان شده؛ پس از گوشت آنها بخورید و بینواى فقیر را اطعام کنید.


امام صادق (ع) فرمود: مراد از «أیّاماً معلومات» ایام تشریق، یعنى روزهاى 11 و 12 و 13 از ماه ذى‏الحجة است.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «یُذکروا اسم‏اللّه»، گفتنِ اللّه‏ اکبر وجملات بعد از آن است که در دعاى معروفى بعد از پانزده نماز که اوّل آن نماز ظهر روز عید قربان است، خوانده مى‏ شود.
امام کاظم (ع) در پاسخ شخصى فرمود: اگر پوست قربانى مکّه را به سلاخ به عنوان مزد بدهند مانعى ندارد، زیرا آنچه را که خوردنى است باید خود یا فقیر مصرف کند «کُلوا منها و اَطعِموا...» و پوست خوردنى نیست.

سیماى حج:
حج، یک بسیج عمومى و مانور موحدین است.
حج، چهره‏ زیباى عشق و تعبد است.
حج، زنده نگاه داشتن خاطرات وخدمات پیامبرانى همچون ابراهیم و اسماعیل و محمّد است. (درود خداوند بر همه‏ آنان باد)
حج، مرکز اجتماعات بین المللى مسلمین است.
حج، مرکز ارتباطها و تبادل اخبار و اطلاعات جهان اسلام است.
حج، پشتوانه‏ اقتصاد مسلمین وایجاد اشتغال براى ده‏ها هزار مسلمان است.
حج، بهترین فرصت و زمان براى تبلیغات اسلامى، افشاگرى توطئه‏ ها، حمایت از مظلومان، برائت از کفّار و ایجاد رعب و وحشت در دل آنان است.
حج، بهترین فرصت و زمان براى توبه، یاد مرگ و معاد، از همه چیز بریدن و صحراى عرفات و مشعر را دیدن و در انتظار مهدى موعود (عج) نشستن است.


پیام ها
1- مسلمانان باید براى به دست آوردن منافع مادژى و معنوى حج در صحنه حاضر باشند. «لِیَشهدوا»
2- منافع حج به قدرى مهم است که اگر مردم از دورترین نقاط دنیا هم بیایند، باز ارزش دارد. «فَجٍّ عمیق - لیَشهدوا»
3- انجام فرمان خدا و قصد قربت داشتن در حج، با بهره‏ گیرى‏هاى گوناگون جنبى منافاتى ندارد. «لِیَشهدوا منافع لهم»
4- دستورات الهى به سود مردم است. «منافع لهم» نفرمود: «منافعهم»
5 - در حج، هم منافع دنیوى است و هم اخروى. («منافع» مطلق آمده است و امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «منافع» در آیه، منافع دنیا و آخرت است.)
6- فلسفه‏ى عبادات، یاد خداست. «و یُذکروا اسم اللّه» (درباره‏ فلسفه‏ نماز نیز مى‏ خوانیم: «أقِم الصّلوة لِذکرى» یعنى براى یاد خدا، نماز به پادار)
7- عنصر زمان، در نیایش و دعا مؤثّر است. «فى أیّام مَعلومات» (عبادات اسلامى زمان بندى مخصوصى دارد)
8 - چهار پایان و تسلیم بودن آنها در برابر انسان و قربانى آنها و سودهاى دیگرى که دارند، از نعمت‏هاى الهى است که به بشر داده شده است. «رَزَقَهم»
9- استفاده از گوشت قربانى براى خود زائران جایز است. «فکُلوا» (بر خلاف عادت‏هاى زمان جاهلیّت که مصرفش را براى حاجى حرام مى‏دانستند)
10- حضور در حج و رسیدن به منافع آن، باید با فقرزدایى همراه باشد. «واَطعِموا البائس»
11- اجتماع اغنیا در حج نباید آنان را از فقرا غافل کند. «اَطعِموا البائس الفقیر»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:16

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی