display result search
منو
تفسیر آیه  16 و 17سوره انبیاء

تفسیر آیه 16 و 17سوره انبیاء

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 193 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 17 و 16

وَمَا خَلَقْنَا السَّمَآءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِینَ‏
لَوْ أَرَدْنَآ أَن نَّتَّخِذَ لَهْواً لَّاتَّخَذْنَاهُ مِن لَّدُنَّآ إِن کُنَّا فَاعِلِینَ‏

ترجمه

و ما، آسمان و زمین و آنچه را که میان آنهاست براى بازى نیافریدیم.
(و) اگر چنانچه (بر فرض محال) مى‏ خواستیم سرگرمى انتخاب کنیم و بازیگر بودیم، هر آینه آن را از پیش خود (و متناسب با خود)انتخاب مى ‏کردیم.


کلمه‏ «لو» در لغت عرب در مورد کارهاى محال آورده مى‏شود و چون در اینجا لهو براى خداوند محال است، آن کلمه به کار رفته است.
در این آیات، ابتدا خداوند مى ‏فرماید: ما «لاعب» نیستیم و سپس در ادامه به جاى آنکه می فرماید: «لو اردنا أن نتّخذ لعباً» فرمود: «أن نتّخذ لهواً»، بنابراین معلوم مى‏شود که جوهره‏ لهو و لعب یکى است، لذا در تفسیر المیزان مى‏ خوانیم: کار منظم و شکل یافته ‏اى که با اهداف خیالى همچون افعال کودکان صورت مى‏پذیرد، «لَعِب» نام دارد، ولى همین که این کارهاى خیالى به جدّى رسید که انسان را از امور اصلى باز داشت و به صورت سرگرمى در آمد، به آن «لَهو» مى‏ گویند و این هر دو در مورد خداوند، بى‏معنا و باطل است.
در قرآن مجید بارها بر این مسئله تأکید شده است که جهان هستى بازیچه نیست و هدفدار آفریده شده است. از جمله، آیه 12 سوره‏ى طلاق، هدف را ایمان انسان‏ها دانسته و مى ‏فرماید: «اللّه الّذى خلق سبع سموات و من الارض مثلهنّ ... لتعلموا انّ اللّه على کل شى‏ء قدیر وانّ اللّه قداحاط بکل شى‏ء عِلما» خداوند آسمان‏ هاى هفتگانه و مثل آنها زمین را خلق کرد ... تا شما بدانید که او بر هر کارى قادر است و علم او بر هر چیزى احاطه دارد. البتّه تحقّق این هدف با تفکّر در هستى و درس گرفتن و اقرار بر آنست.
در معناى این جمله که «اگر بنا داشتیم سرگرمى براى خود بگیریم، قطعا از پیش خود این کار را مى‏ کردیم» دو معنا گفته شده است:
الف: آفریدن هستى، بر فرض براى سرگرمى باشد، کار اوست نه بت‏ها.
ب: بر فرض بناى سرگرمى داشتیم از فرشتگان و مقرّبان درگاه خود سرگرمى درست مى ‏کردیم و کارى به جهان مادّیات و طبیعت نداشتیم.
امام صادق‏ (ع) با استناد به آیه، انسان را از انجام کارهاى لهو، نهى فرمودند.


پیام ها
1- هستى هدفدار است. «و ما خلقنا ... لاعبین» (اگر آفرینش، بیهوده نیست، پس مرگ هم، نیستى وپایان کار محسوب نمى‏شود.)
2- کسى که هدفش بازیگرى است، وسایل بازى مى‏ سازد، نه جهان بى ‏نهایتى که تنها، سلّول و اتم آن عصرها و نسل‏ها را به مطالعه پیرامون آن واداشته است. «و ما بینهما لاعبین»
3- اگر بر فرض محال بناى خداوند بر بازى و کار لغو بود، باید آن را متناسب با ذات خود مى ‏آفرید، (نه مادّیات و اجسام). «لا تّخذناه من لدنّا»
4- اگر بر فرض محال، خداوند هدف بازیگرى داشت، دیگر کارى به خلقت انسان نداشت، این همه انبیا را بزحمت نمى ‏انداخت، امر و نهى نمى‏ کرد و ثواب و عقابى مقرّر نمى‏ داشت. «لو اردنا أن نتّخذ لهواً لاتّخذناه من لدنّا»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:15

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی