سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 81
کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَلَا تَطْغَوْاْ فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبِى وَ مَن یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِى فَقَدْ هَوَى
ترجمه
(اینک) از چیزهاى پاکیزه اى که روزى شما کرده ایم بخورید، و(لى) در آن طغیان نکنید که قهر و غضب من بر شما وارد خواهد شد و هر کس که قهرمن او را بگیرد، قطعاً سقوط کرده است.
پیام ها
1- اصل در چیزهاى طیّب و پاکیزه، مباح بودن استفاده از آنهاست. «کلوا من طیّبات» پس تحریم طیّبات ممنوع است.
2- ادیان الهى به بهداشت تغذیه توجّه دارند. «کلوامنطیّبات...»
3- طبع سلیم انسانى، یکى از معیارهاى شناخت حلالهاست. «طیبّات» (طیّب به چیزى گفته مى شود که مطابق طبع و دلپسند باشد.)
4- رعایت نکردن احکام خوردنى ها، از بسترهاى طغیان است. «کلوا... لاتطغوا»
5 - امّت هاى رها شده از ستم، در معرض طغیان هستند. «انجیناکم...کلوا... و لاتطغوا»
6- حلال هاى الهى را در راه حرام مصرف نکنیم. «لا تطغوا فیه»
7- مصرف بیش از اندازه مورد نیاز، سرپیچى از حکم خداست. «لا تطغوا فیه»
8 - قهر الهى نسبت به طغیانگران تهدیدى جدى است. «فیحلّ»
9- طغیان در مصرف از گناهان کبیره است، چون عذاب الهى را در پى دارد. «لاتطغوا - فیحلّ علیکم غضبى»
10- سقوط واقعى، گرفتار شدن به غضب الهى است، نه ورشکستگى هاى سیاسى، اقتصادى و امثال آن. «من یحلل علیه غضبى فقد هوى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَلَا تَطْغَوْاْ فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبِى وَ مَن یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِى فَقَدْ هَوَى
ترجمه
(اینک) از چیزهاى پاکیزه اى که روزى شما کرده ایم بخورید، و(لى) در آن طغیان نکنید که قهر و غضب من بر شما وارد خواهد شد و هر کس که قهرمن او را بگیرد، قطعاً سقوط کرده است.
پیام ها
1- اصل در چیزهاى طیّب و پاکیزه، مباح بودن استفاده از آنهاست. «کلوا من طیّبات» پس تحریم طیّبات ممنوع است.
2- ادیان الهى به بهداشت تغذیه توجّه دارند. «کلوامنطیّبات...»
3- طبع سلیم انسانى، یکى از معیارهاى شناخت حلالهاست. «طیبّات» (طیّب به چیزى گفته مى شود که مطابق طبع و دلپسند باشد.)
4- رعایت نکردن احکام خوردنى ها، از بسترهاى طغیان است. «کلوا... لاتطغوا»
5 - امّت هاى رها شده از ستم، در معرض طغیان هستند. «انجیناکم...کلوا... و لاتطغوا»
6- حلال هاى الهى را در راه حرام مصرف نکنیم. «لا تطغوا فیه»
7- مصرف بیش از اندازه مورد نیاز، سرپیچى از حکم خداست. «لا تطغوا فیه»
8 - قهر الهى نسبت به طغیانگران تهدیدى جدى است. «فیحلّ»
9- طغیان در مصرف از گناهان کبیره است، چون عذاب الهى را در پى دارد. «لاتطغوا - فیحلّ علیکم غضبى»
10- سقوط واقعى، گرفتار شدن به غضب الهى است، نه ورشکستگى هاى سیاسى، اقتصادى و امثال آن. «من یحلل علیه غضبى فقد هوى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است