- 2673
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 81 سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 81
وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُم مِّمَّا خَلَقَ ظِلَلاً وَجَعَلَ لَکُم مِّنَ الْجِبَالِ أَکْنَناً وَ جَعَلَ لَکُمْ سَرَبِیلَ تَقِیکُمُ الْحَرَّ وَسَرَبِیلَ تَقِیکُم بَأْسَکُمْ کَذَلِکَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْلِمُونَ
ترجمه
و خداوند از آنچه آفریده، براى شما سایه ها قرار داد و از کوه برای تان، غارها قرار داد و براى شما لباس هایى قرار داد که شما را از گرما (و سرما) حفظ مى کند و لباس هایى که شما را از آسیب هاى یکدیگر حفظ مى نماید. اینگونه (خداوند) نعمت خود را بر شما تمام مى کند، باشد که خود را تسلیم او کنید.
کلمه «اکنان» جمع «کنّ» به چیزى گفته مىشود که وسیلهى استتار باشد و مراد از آن در این آیه، غارها و تونلهاى زیر کوههاست.
خداوند در آیه قبل، نعمت مسکن را براى شهرنشینان؛ «جعل لکم من بیوتکم سکناً»، ونعمتِ چادر را براى کوچ نشینان؛ «جعل لکم من جلود الانعام بیوتا»، مطرح کرد ودر این آیه، نعمت غار را براى غارنشینان؛ «جعل لکم من الجبال اکناناً» مطرح ساخته است.
در میان انواع لباسها، نام «سرابیل» به معناى پیراهن، برده شده که لباس دائمى براى زن و مرد، کودک و بزرگ، در همه حال و همه جاست و تمام بدن را مىپوشاند.
به گفتهى تفسیر المیزان، رسم عرب بر آن است که میان دو امر متضاد، نام یکى را مىبرد ولى هر دو را در نظر دارد. لذا در این آیه نیز مراد از جملهى «تقیکم الحر» لباسى است که انسان را از سرما وگرما حفظ مىکند، گرچه فقط نام گرما برده شده است.
پیام ها
1- توجه و یاد نعمتها، علاقه انسان را به ولى نعمت زیاد و روح تسلیم و پرستش را در او زنده مى کند. (کلّ آیه)
2- نقش سایه، کمتر از روشنایى و نور نیست. «جعل لکم... ظلالاً»
3- کامیابى از نعمت ها، ما را از یاد آفریدگار آنها غافل نکند. (در این آیه سه بار کلمه «جَعَل» و یک بار کلمه «خَلَق» به کار رفته است)
4- زره ولباس دفاع که با نرم شدن آهن و خلاقیت ساخته شده، از الطاف الهى است. «جعل لکم سرابیل تقیکم بأسکم»
5- توجه دادن مردم به نعمت ها وخالق آنها، بهترین راه دعوت به خدا و جلوگیرى از سرکشى و تکبر است. «یُتّم نعمته علیکم لعلکم تسلمون»
6- در گفتگوها، مخاطب و محیط سخن را در نظر بگیرید. (گرچه لباس وسیله حفظ از سرما و وسیله زیبایى نیز هست، لکن چون مشکل منطقه حجاز گرما و جنگ بود، خداوند به دو فایده حفاظت از گرما و جنگ اشاره کرده است. «سرابیل تقیکم الحرّ... تقیکم بأسکم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُم مِّمَّا خَلَقَ ظِلَلاً وَجَعَلَ لَکُم مِّنَ الْجِبَالِ أَکْنَناً وَ جَعَلَ لَکُمْ سَرَبِیلَ تَقِیکُمُ الْحَرَّ وَسَرَبِیلَ تَقِیکُم بَأْسَکُمْ کَذَلِکَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْلِمُونَ
ترجمه
و خداوند از آنچه آفریده، براى شما سایه ها قرار داد و از کوه برای تان، غارها قرار داد و براى شما لباس هایى قرار داد که شما را از گرما (و سرما) حفظ مى کند و لباس هایى که شما را از آسیب هاى یکدیگر حفظ مى نماید. اینگونه (خداوند) نعمت خود را بر شما تمام مى کند، باشد که خود را تسلیم او کنید.
کلمه «اکنان» جمع «کنّ» به چیزى گفته مىشود که وسیلهى استتار باشد و مراد از آن در این آیه، غارها و تونلهاى زیر کوههاست.
خداوند در آیه قبل، نعمت مسکن را براى شهرنشینان؛ «جعل لکم من بیوتکم سکناً»، ونعمتِ چادر را براى کوچ نشینان؛ «جعل لکم من جلود الانعام بیوتا»، مطرح کرد ودر این آیه، نعمت غار را براى غارنشینان؛ «جعل لکم من الجبال اکناناً» مطرح ساخته است.
در میان انواع لباسها، نام «سرابیل» به معناى پیراهن، برده شده که لباس دائمى براى زن و مرد، کودک و بزرگ، در همه حال و همه جاست و تمام بدن را مىپوشاند.
به گفتهى تفسیر المیزان، رسم عرب بر آن است که میان دو امر متضاد، نام یکى را مىبرد ولى هر دو را در نظر دارد. لذا در این آیه نیز مراد از جملهى «تقیکم الحر» لباسى است که انسان را از سرما وگرما حفظ مىکند، گرچه فقط نام گرما برده شده است.
پیام ها
1- توجه و یاد نعمتها، علاقه انسان را به ولى نعمت زیاد و روح تسلیم و پرستش را در او زنده مى کند. (کلّ آیه)
2- نقش سایه، کمتر از روشنایى و نور نیست. «جعل لکم... ظلالاً»
3- کامیابى از نعمت ها، ما را از یاد آفریدگار آنها غافل نکند. (در این آیه سه بار کلمه «جَعَل» و یک بار کلمه «خَلَق» به کار رفته است)
4- زره ولباس دفاع که با نرم شدن آهن و خلاقیت ساخته شده، از الطاف الهى است. «جعل لکم سرابیل تقیکم بأسکم»
5- توجه دادن مردم به نعمت ها وخالق آنها، بهترین راه دعوت به خدا و جلوگیرى از سرکشى و تکبر است. «یُتّم نعمته علیکم لعلکم تسلمون»
6- در گفتگوها، مخاطب و محیط سخن را در نظر بگیرید. (گرچه لباس وسیله حفظ از سرما و وسیله زیبایى نیز هست، لکن چون مشکل منطقه حجاز گرما و جنگ بود، خداوند به دو فایده حفاظت از گرما و جنگ اشاره کرده است. «سرابیل تقیکم الحرّ... تقیکم بأسکم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است