display result search
منو
تفسیر آیه 29 - 31 سوره حجر

تفسیر آیه 29 - 31 سوره حجر

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 195 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه 29 - 31

فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِینَ

فَسَجَدَ الْمَلاَ ئِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ‏

إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَى‏ أَن یَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ

ترجمه

پس هرگاه معتدل و استوارش ساختم و از روح خود در او دمیدم، پس سجده ‏کنان پیش او بیافتید.
پس فرشتگان همگى با هم و یک‏سره سجده کردند.
مگر ابلیس از اینکه با سجده‏ کنان باشد، خوددارى کرد.


مراد از دمیده شدن روح خداوند در انسان، جان داشتن و نفس کشیدن نیست، زیرا که حیوانات نیز نفس مى‏ کشند، بلکه مراد اعطاى صفاتى چون خلاّقیّت، اراده و علم، از سوى خدا به انسان است و نسبت دادن روح به خداوند، براى شرافت روح است، نظیر بیت ‏اللَّه و شهراللَّه.
سجده فرشتگان بر آدم، یک سجده تشریفاتى نبود، بلکه به معناى خضوع آنان در برابر آدم و نسل او بود. یعنى فرشتگان نیز در خدمت بشر و مسخّر اویند.


پیام ها
1- آفرینش انسان، کامل و متعادل است. «سوّیته»
2- سجده فرشتگان، بخاطر دمیده شدن روح خدا بود. «نفخت فیه من روحى فقعوا»
تن‏آدمى شریف است به جان آدمیّت‏
نه همین لباس زیباست نشان آدمیّت‏
3- انسان، موجودى است دو بُعدى و در هر دو بُعد کامل است. در بُعد مادّى، «سوّیته» در بُعد معنوى، «نفخت فیه من روحى»
4- انسان، مظهر تجلّى بعضى صفات خداوند است. «من روحى»
5 - معنویّت، نیاز به تن و مَرکَب مادّى دارد. «سوّیته و نفخت فیه...»
6- کسانى ‏که حاضر نیستند در صفوف سجده‏ کنان باشند، روح ابلیسى دارند. «الاّ ابلیس اَبى‏...»
7- گرچه سجود و رکوع یک ارزش است، ولى اگر همراه با رکوع و سجود دیگر نمازگزاران باشد ارزش کامل‏ ترى دارد. «مع السّاجدین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:37

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی