display result search
منو
تفسیر آیه 33 سوره انفال

تفسیر آیه 33 سوره انفال

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 201 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 33

وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِیهِمْ وَ مَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ

ترجمه

و(لى) تا تو در میان مردمى، خداوند بر آن نیست که آنان را عذاب کند، و تا آنان استغفار مى‏ کنند، خداوند عذاب کننده‏ آنان نیست.

با توجّه به اینکه در آیه‏ى بعد، کفّار مکّه به عذاب تهدید شده ‏اند، معلوم مى‏ شود که منظور از نفى عذاب در این آیه، برداشته شدن عذاب عمومى از مسلمانان به برکت وجود شخص پیامبر است، مثل عذاب‏هاى اقوام پیشین، وگرنه اشخاصى در موارد خاصّى گرفتار عذاب الهى شده‏اند. مانند عذاب نعمان‏بن حارث در آیه‏ى قبل.
در احادیث آمده است که خداوند به خاطر وجود برخى افراد پاک و علماى ربّانى، سختى و عذاب را از دیگران برمى‏دارد. چنانکه در ماجراى قلع و قمع قوم لوط، حضرت ابراهیم به فرشتگان مأمور عذاب گفت: «انّ فیها لوطاً» یعنى آیا با وجود یک مرد خدایى در منطقه، آنجا را نابود مى‏ سازید؟! فرشتگان گفتند: ما مى ‏دانیم که لوط در آنجاست و به او دستور خارج شدن از آنجا را داده ‏ایم. یا حضرت على (ع) پس از رحلت پیامبر فرمود: یکى از دو امان از میان ما رفت، أمن دیگر را که استغفار است حفظ کنید. و یا در روایت مى‏ خوانیم امام رضا (ع) به زکریا ابن آدم فرمود: در شهر قم بمان که خداوند همان گونه که به واسطه‏ امام کاظم (ع) بلا و عذاب را از اهل بغداد برداشت، به واسطه‏ وجود تو نیز بلا را از آن شهر دور مى‏کند.
پیامبر اکرم فرمودند: مرگ و زندگى من براى شما خیر است؛ در زمان حیاتم خداوند عذاب را از شما بر مى‏دارد و پس از مرگم نیز با عرضه‏ اعمالتان به من، با استغفار و طلب بخشش من، مشمول خیر مى‏ شوید. «امّا فى مماتى فتعرض علىّ اعمالکم فاستغفر لکم»
نافرمانى و انجام بعضى گناهان، از اسباب نزول بلا و عذاب الهى است، و راه جبران آن توبه و استغفار است. «و ما کان اللّه معذّبهم و هم یستغفرون» چنانکه در دعاى کمیل مى‏ خوانیم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تنزل البلاء» و همان گونه که خداوند در آیه‏اى دیگر مى‏ فرماید: «و ما کان ربّک لیهلک القرى بظلم و أهلها مصلحون» تا وقتى که مردم اهل صلاح و اصلاح باشند، خداوند آنان را هلاک نمى‏ کند.



پیام ها
1- وجود پیامبر و مردان خدا، مایه‏ امان براى اهل زمین است. «و ما کان اللّه لیعذّبهم و أنت فیهم»
2- استغفار، مانع بلاست. «و ما کان اللّه معذّبهم و هم یستغفرون» (برگشت از کفر و الحاد نیز نوعى استغفار است.)
3- توبه و استغفار، اهمیّت ویژه‏ اى نزد خدا دارد، چنانکه سرنوشت امّتى را نیز تغییر مى‏ دهد. «و ما کان اللّه معذّبهم و هم یستغفرون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:06

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی