display result search
منو
تفسیر آیه 142 سوره بقره

تفسیر آیه 142 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 591 دریافت شده
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی 142

چون مشرکان مکّه، کعبه را به بتخانه تبدیل کرده بودند، پیامبر اکرم و مسلمانان، سیزده سالى را که بعد از بعثت در مکّه بودند، به سوى کعبه نماز نمى‏ خواندند، تا مبادا گمان شود که آنان به بت‏ها احترام مى‏ گزارند. امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهى نگذشته بود که یهودیان زبان به اعتراض گشوده و مسلمانان را تحقیر کردند و گفتند: شما رو به قبله ما بیت‏ المقدّس نماز مى‏ خوانید، بنابراین پیرو و دنباله رو ما هستید و از خود استقلال ندارید. پیامبر اکرم از این اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه مى ‏کرد، گویا منتظر نزول وحى بود تا آنکه دستور تغییر قبله صادر شد. پیامبر دو رکعت نماز ظهر را به سوى بیت ‏المقدّس خوانده بود که جبرئیل مأمور شد، بازوى پیامبر را گرفته و روى او را به سوى کعبه بگرداند. در نتیجه پیامبر یک نماز را به دو قبله خواند و اکنون نیز در مدینه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَین معروف است. [
بعد از این ماجرا، یهود ناراحت شده و طبق عادت خود شروع به خرده‏گیرى کردند. آنها که تا دیروز مى ‏گفتند: مسلمانان استقلال ندارند و پیرو ما هستند، اکنون مى‏ پرسیدند، چرا اینها از قبله‏ ى پیامبران پیشین اعراض کرده ‏اند؟ پیامبر اکرم مأمور شد در جواب آنها پاسخ دهد: مشرق و مغرب از آنِ خداست و خداوند مکان خاصّى ندارد.
آرى، تغییر قبله، نشانه‏ ى حکمت الهى است نه ضعف و جهل او. همچنان که در نظام تکوین، تغییر فصول سال، نشانه‏ ى تدبیر است، نه ضعف یا پشیمانى.
خداوند در همه جا حضور دارد و شرق و غرب عالم از آن اوست. پس جهت ‏گیرى بدن به سوى کعبه، رمز جهت‏ گیرى دل به سوى خداست. چه بسا افرادى به سوى کعبه نماز بگزارند، ولى قبله آنان چیز دیگرى باشد. چنانکه خواجه عبداللّه انصارى مى‏ گوید:
قبله شاهان بود، تاج و کمند قبله ارباب دنیا، سیم وزر
قبله صورت‏پرستان، آب و گِل‏ قبله معنا شناسان، جان ودل
قبله تن‏پروران، خواب وخورشت‏ قبله انسان، به دانش پرورش
قبله عاشق، وصال بى‏زوال‏ قبله عارف، کمال ذى‏الجلال


پیام ها

1- افرادى که هر روز دنبال بهانه‏اى هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند. «سیقول السفهاء»
2- کسى که دست خدا را در وضع یا تغییر احکام بسته بداند، سفیه و سبک مغز است. اعتراض به خداى حکیم ودانا، نشانه ‏ى سفاهت است. «سیقول‏السفهاء»
3- مسلمانان باید توطئه‏ ها وشایعات و سؤالات بهانه‏ جویانه‏ ى دشمن را پیش‏بینى کرده وبا پاسخ به آنها، از نفوذ وگسترش آن پیشگیرى نمایند. «سیقول... قل»
4- اصل سؤال کردن مورد انتقاد نیست، روحیّه سؤال کننده مورد انتقاد است که از روى اعتراض و اشکال‏تراشى مى‏ پرسد. «ما ولاّهم عن قبلتهم»
5 - قداست و کرامت مکان‏ها و زمان‏ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. «لِلّه المشرق و المغرب»
6- تغییر قبله، یکى از نشانه‏هاى پیامبر اسلام در کتب آسمانى بود، لذا براى بعضى وسیله‏ى هدایت شد. «یهدى به من یشاء»
همانگونه که در روایات به کسى که آخرت خویش را فداى دنیا کند مجنون، و به پیروان رهبر فاسد فقیر، و آن کس که دین خود را از دست بدهد، غارت زده گفته شده است.



منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:16

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی