display result search
منو
تفسیر آیه 9 سوره حشر

تفسیر آیه 9 سوره حشر

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 311 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حشر- آیه 9

وَ الَّذِینَ تَبَوَّءُو الدَّارَ وَالْإِیمَانَ مِن قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لَا یَجِدُونَ فِى صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّآ أُوتُواْ وَ یُؤْثِرُونَ عَلَى‏ أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَ مَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏

ترجمه
و کسانى که در دارالهجره (مدینه) و ایمان، قبل از مهاجران جاى گرفتند و کسانى را که (از مکّه) به سویشان هجرت نمودند دوست مى‏دارند و در دل، نیازى به آنچه (از فیئ) به مهاجران داده شده احساس نمى‏کنند و اگرچه خود شدیداً در فقر هستند ولى مهاجران را بر خود مقدّم مى‏دارند و کسانى که از بخل نفس محافظت شوند، آنان همان رستگارانند.

«تبوّؤ» از «بواء» به معناى نزول و جاى گرفتن در مکان است. «خصاصة»، به فقرى که سبب شکاف زندگى شود گفته مى‏شود و «یوق» از «وقایه» به معنى حفاظت و کنترل است، «شُحّ» به معناى بخل همراه با حرص است.
در کنار بهره‏مند کردن مهاجران از فیئ، خداوند به ستایش انصار و مردم مدینه مى‏پردازد که آنان، هم خانه‏هایشان را براى مهاجران آماده کردند و هم ایمانشان را کامل نمودند که تمام دستورات را بدون دغدغه عمل کردند.
در حدیث مى ‏خوانیم: امام جواد (ع) از اول شب تا صبح فقط یک دعا مى‏کرد: «الّلهم قنى شُحّ نفسى» خدایا! مرا از بخل نفسانى‏ ام حفظ کن. راوى مى گوید: به امام گفتم: جانم فدایت! من جز این یک دعا از شما نشنیدم! امام فرمود: «فاىّ شى‏ء اشد من الشّحّ» چه چیزى خطرناک‏تر از بخل است.
در حدیث دیگرى مى‏خوانیم: «لایجتمع الشحّ و الایمان فى قلب رجل مسلم»، بخل و ایمان در دل یک مسلمان جا نمى‏ گیرد.
ایثار، یک کمال است امّا نباید موجب خروج از حدّ اعتدال شود، چنانکه قرآن در آیه 67 سوره فرقان، در وصف عباد الرّحمن مى‏فرماید: «و الّذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواماً»، آنان در انفاق، نه زیاده ‏روى مى‏ کنند و نه کوتاهى، بلکه راهى میانه را در پیش مى ‏گیرند.
این موضوع، در روایتى از امام صادق‏ (ع) نیز مورد تأکید قرار گرفته است.


پیام ها
1- بستر سازى براى ارائه خدمات به دیگران یک ارزش است. «تبوّؤ الدار»
2- هم ظاهر آراسته لازم است و هم باطن. «تبوّؤ الدار و الایمان»
3- محبّت به اهل ایمان مرز و بوم ندارد. «یحبّون من هاجَرَ الیهم»
4- از ایثار و روحیات خوب دیگران نام ببرید. «یحبّون... یؤثرون»
5 - دوستى پایدار آن است که به خاطر کمالات، افراد را دوست بداریم، نه به خاطر نام و قبیله و چشم‏داشت. «یحبّون من هاجر»
6- تظاهر به کمال ارزش ندارد، کمال آن است که در عمق جان باشد. «لایجدون فى صدورهم حاجة»
7- در ستایش از گروهى، نباید از گروه دیگر غافل شد تا ایجاد حساسیّت شود. در آیه قبل از مهاجرین ستایش شد و این آیه از انصار ستایش مى‏کند. «یحبون من هاجر الیهم»
8 - مهم‏تر از مهمان‏دوستى، مهاجر دوستى است، زیرا مهمان چند روزى بیشتر نیست، ولى مهاجر مدّت‏هانزد انسان مى‏ماند. «یحبون من هاجر الیهم»
9- در تجلیل، سلسله مراتب و سوابق حفظ شود. اول مهاجران(آیه قبل) بعد انصار(این آیه) و در آیه بعد از تابعین ستایش شده است.
10- خداوند از افرادى که حسد ندارند ستایش مى‏کند. (معمولاً حسادت‏ها به هنگام تقسیم مال جلوه مى‏کند. با این‏که پیامبر، فیئ را تنها به مهاجران داد ولى انصار چشم‏داشتى نداشتند.) «لایجدون... حاجة مما اوتوا»
11- طبع بلند و دید وسیع، مورد ستایش قرآن است. «لایجدون فى صدورهم حاجة»
12- اظهار دوستى کافى نیست، دوستىِ عملى لازم است. «یحبّون... یؤثرون»
13- بخشش با وجود نیاز مهمتر است. «یؤثرون... و لو کان بهم خصاصة»
14- رستن از بخل، مایه رستگارى است. «مَن یوق شحّ نفسه... هم المفلحون»
15- بخل با نفس عجین است. اگر کسى از بخل دور شود نه تنها از مال بلکه از جان نیز مى ‏تواند بگذرد. «یوق شحّ نفسه»
16- بخیل، رستگار نمى ‏شود. «مَن یوق شحّ نفسه فاولئک هم المفلحون»
17- نجات از بخل، با کمک و امداد الهى ممکن است. کلمه «یوقَ» مجهول آمده، زیرا بازدارنده خداوند است.
18- بسیارى از کمالات، مربوط به نجات از بخل است. جمله «یوق شح نفسه» به عنوان کلید، در آخر آیه آمده است.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:19

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی