display result search
منو
تفسیر آیه 2 سوره حشر

تفسیر آیه 2 سوره حشر

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 508 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حشر- آیه 2

هُوَ الَّذِى أَخْرَجَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِن دِیَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنتُمْ أَن یَخْرُجُواْ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُواْ وَقَذَفَ فِى قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُم بِأَیْدِیهِمْ وَأَیْدِى الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُواْ یَآ أُوْلِى الْأَبْصَارِ

ترجمه
اوست آن که کسانى از اهل کتاب را که کفر ورزیدند براى اولین بار از خانه ‏هایشان بیرون راند، با آنکه شما گمان نداشتید که آنان (با داشتن آن همه قدرت، به آسانى) بیرون روند و خودشان گمان مى‏ کردند که قلعه‏ ها و حصارهایشان آنان را از قهر خدا مانع خواهد شد، امّا قهر خدا از جایى که گمان نمى ‏کردند بر آنان وارد شد و در دل‏هایشان ترس و وحشت افکند (به گونه ‏اى که) خانه‏ هاى خود را با دست خویش و با دست مؤمنان خراب مى‏ کردند، پس اى صاحبان بصیرت عبرت بگیرید.

کلمه «حشر» به معناى جمع کردن و بیرون راندن از محل سکونت است.
«فاعتبروا» از واژه «عبر» به معناى عبور کردن از ظاهر و رسیدن به باطن است. کلمه «عبارت» به معناى عبور از لفظ و رسیدن به معناست و «تعبیر خواب»، عبور از ظاهر رؤیا به باطن آن است.
سه قبیله از یهودیان به نام‏هاى بنى ‏نضیر، بنى‏ قریظه و بنى‏ قینقاع به مدینه هجرت کرده و در آن جا ساکن شدند و با پیامبر اکرم‏ پیمان عدم تعرض بستند، امّا بعد از جنگ احُد گروهى از آنان با مشرکان مکّه همراه شد و علیه مسلمانان توطئه کردند، پیامبر آگاه گردید و با آنان برخورد کرد. یکى از بزرگان آنان به نام کعب بن اشرف کشته و میان یهودیان تزلزل ایجاد شد و به قلعه‏ اى پناهنده شدند. مسلمانان با دستور پیامبر قلعه را محاصره کردند. بعد از چند روز محاصره و جنگ، یهودیان پذیرفتند که از مدینه خارج شوند. آنها هنگام رفتن آن مقدار از اموالشان را که توانستند را با خود بردند و آن مقدار که نتوانستند مانند خانه‏ هاى خود را تخریب نمودند تا سالم به دست مسلمانان نیفتد.
در قرآن، بارها ترس در دل دشمن، به عنوان یکى از امدادهاى الهى شمرده شده است، از جمله: «قذف فى قلوبهم الرعب»، «ساُلقى فى قلوب الّذین کفروا الرعب» «سنلقى فى قلوب الّذین کفروا الرعب» آرى، ترس سبب فرار دشمن و پیروزى مسلمانان بدون خونریزى مى‏شود.
در حدیث مى‏ خوانیم: سه لشکر براى یارى حضرت مهدى (عج) مى ‏آیند، لشکرى از فرشتگان، لشکرى از مؤمنان و ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان.
اندیشه کردن و عبرت گرفتن یک عبادت است، چنانکه در روایات مى ‏خوانیم: «کان اکثر عبادة ابى‏ذر التفکر و الاعتبار»، بیشترین عبادتِ ابوذر، اندیشیدن و عبرت آموختن بود.
نه مِهر الهى در انحصار محاسبات ما است، «یرزقه من حیث لایحتسب» و نه قهر او. «فاتاهم اللّه من حیث لم‏یحتسبوا»
خداوند در دل‏ها تصرّف مى‏ کند. گاهى آرامش نازل مى ‏کند: «أنزل السّکینة فى قلوب المؤمنین» و گاهى ترس مى‏ افکند. «قذف فى قلوبهم الرعب»


پیام ها
1- قهر خداوند نسبت به یهودیان پیمان‏ شکن کافر، حکیمانه است. «العزیز الحکیم هو الّذى أخرج»
2- نشانه عزّت خداوند، تار و مار شدن یهودیان پیمان شکن و توطئه‏ گر است. «العزیز الحکیم هو الّذى أخرج»
3- تمام پیروزى‏ها را از او بدانیم. «هو الّذى أخرج الّذین کفروا...»
4- حساب توطئه ‏گران اهل کتاب از حساب بقیه آنان جداست. «الّذین کفروامن أهل الکتاب»
5 - تبعید از وطن، یکى از مجارات الهى است. «هو الّذى أخرج... من دیارهم»
6- قدرت هیچ‏ کس و گروهى را پایدار ندانید. «ما ظننتم ان یخرجوا»
7- کیفر کسى ‏که از تعهّدات و پیمان‏هاى اجتماعى خارج مى‏ شود، آن است که از وطن خارج شود. «ان یخرجوا...»
8 - محاسبات و تجهزات کفّار در برابر اراده الهى، ناکارآمد و بى فایده است. «ظنوا انهم مانعتهم حصونهم»
9- در جنگ و جهاد با کفار، تمام محاسبات نباید بر اساس تجهیزات و امکانات مادى باشد. «فاتاهم اللّه من حیث لم یحتسبوا»
10- تخریب ساختمان‏هاى دشمن، در مواردى جایز است. «یخربون بیوتهم بایدیهم و أیدى المؤمنین»
11- آنجا که اراده خدا باشد، دوست و دشمن دست به یک کار مى‏ زنند. «یخربون بیوتهم بایدیهم و أیدى المؤمنین»
12- خداوند هم سبب ساز است و هم سبب سوز، ترس را سبب قرار مى ‏دهد و دژها را از سببیّت مى‏اندازد. «قذف فى قلوبهم الرعب»
13- مطالعه تاریخ، سرگرمى نیست، وسیله عبرت است. «فاعتبروا...» تاریخ، گذرگاه است نه توقّف‏گاه.
14- استفاده از تاریخ، بصیرت مى‏ خواهد. «فاعتبروا یا أولى الابصار»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:41

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی