- 10125
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 7 و 8 سوره یس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یس - آیه 7 و 8
لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَکْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ
إِنَّا جَعَلْنَا فِى أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِىَ إِلَى الْأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ
ترجمه
به یقین فرمان (عذاب) بر بیشتر آنان سزاوار گشته است پس ایشان ایمان نمى آورند.
به راستى که ما در گردنه اى آنان غل هایى قرار دادیم، که تا چانه شان را مى پوشاند در نتیجه سرهاى آنان بالا مانده است (و نمى توانند اطراف و پیش پاى خود را ببینند).
«اذقان» جمع «ذقن» به معناى چانه و «مقمحون» از «قمح البعیر» به معناى سر بالا کردن شتر است. یعنى همان گونه که به شتر آب عرضه مى شود ولى او سر خود را بالا مى برد، به این مردم نا اهل نیز حقّ ارائه مى شود، امّا آنان سر خود را بالا گرفت و در برابر حقّ سر تعظیم فرود نمى آورند.
مراد از زدن غل بر گردن آنان، یا کیفر آخرت آنهاست، نظیر آیه «اذ الاغلال فى اعناقهم» و یا مراد وجود عقاید خرافى است که همچون غلهاى سنگین بر گردنشان است، نظیر آیه 157 اعراف که مى فرماید: «یضع عنهم اصرهم و الاغلال الّتى کانت علیهم» که از وظایف انبیا برداشتن خرافاتى است که همچون غل هاى سنگین آنان را به بند کشیده است. آرى، انبیا مى خواهند غل ها را بردارند ولى خود مردم نمى خواهند.
مراد از «القول» به قرینه آیه 13 سوره سجده که فرمود: «و لکن حقّ القول منّى لاملئنّ جهنّم من الجنّة و النّاس اجمعین»، فرمان خداوند در مورد عذاب پیروان شیطان است.
پیام ها
1- اکثر مردم غافل، به حقّ گرایش ندارند. «فهم غافلون لقد حقّ القول على اکثرهم»
2- مخالفت اکثریّت، نباید مبلّغ و رهبر را دلسرد کند. «اکثرهم... لایؤمنون»
3- غفلت، زمینه کفر است. «فهم غافلون - فهم لا یؤمنون»
4- گرچه خداوند بر گردن کافران غلهایى مى نهد، ولى زمینه آن را خودشان فراهم کرده اند. «لا یؤمنون انّا جعلنا فى اعناقهم اغلالاً»
منبع: پایگاه درس هایی ار قرآن
لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَکْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ
إِنَّا جَعَلْنَا فِى أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِىَ إِلَى الْأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ
ترجمه
به یقین فرمان (عذاب) بر بیشتر آنان سزاوار گشته است پس ایشان ایمان نمى آورند.
به راستى که ما در گردنه اى آنان غل هایى قرار دادیم، که تا چانه شان را مى پوشاند در نتیجه سرهاى آنان بالا مانده است (و نمى توانند اطراف و پیش پاى خود را ببینند).
«اذقان» جمع «ذقن» به معناى چانه و «مقمحون» از «قمح البعیر» به معناى سر بالا کردن شتر است. یعنى همان گونه که به شتر آب عرضه مى شود ولى او سر خود را بالا مى برد، به این مردم نا اهل نیز حقّ ارائه مى شود، امّا آنان سر خود را بالا گرفت و در برابر حقّ سر تعظیم فرود نمى آورند.
مراد از زدن غل بر گردن آنان، یا کیفر آخرت آنهاست، نظیر آیه «اذ الاغلال فى اعناقهم» و یا مراد وجود عقاید خرافى است که همچون غلهاى سنگین بر گردنشان است، نظیر آیه 157 اعراف که مى فرماید: «یضع عنهم اصرهم و الاغلال الّتى کانت علیهم» که از وظایف انبیا برداشتن خرافاتى است که همچون غل هاى سنگین آنان را به بند کشیده است. آرى، انبیا مى خواهند غل ها را بردارند ولى خود مردم نمى خواهند.
مراد از «القول» به قرینه آیه 13 سوره سجده که فرمود: «و لکن حقّ القول منّى لاملئنّ جهنّم من الجنّة و النّاس اجمعین»، فرمان خداوند در مورد عذاب پیروان شیطان است.
پیام ها
1- اکثر مردم غافل، به حقّ گرایش ندارند. «فهم غافلون لقد حقّ القول على اکثرهم»
2- مخالفت اکثریّت، نباید مبلّغ و رهبر را دلسرد کند. «اکثرهم... لایؤمنون»
3- غفلت، زمینه کفر است. «فهم غافلون - فهم لا یؤمنون»
4- گرچه خداوند بر گردن کافران غلهایى مى نهد، ولى زمینه آن را خودشان فراهم کرده اند. «لا یؤمنون انّا جعلنا فى اعناقهم اغلالاً»
منبع: پایگاه درس هایی ار قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان