- 2660
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 89 -87 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 89-87
أُولئِکَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَئِکَةِ وَالْنَّاسِ أَجْمَعِینَ
خَلِدِینَ فِیهَا لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلَا هُمْ یُنظَرُونَ
إِلَّا الَّذِینَ تَابُواْ مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
آنان (که با آن همه دلایل روشن وسابقهى ایمان، مرتدّ شدند،) کیفرشان آن است که لعنت خدا و فرشتگان و عموم مردم بر آنان باشد.
آنها همواره مورد لعن (خدا وفرشتگان ومردم) هستند، نه عذاب از آنان کاسته شود و نه به آنها مهلت داده شود.
مگر کسانى که پس از آن، (از کفر و ارتداد) توبه نمایند و (کردار و افکار خود را) اصلاح نمایند، که همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.
شاید نفرین تمام مردم حتّى کفّار، به افراد مرتدّ، بدان جهت باشد که وجدان هاى آگاه و فطرت هاى سالم، این اعراض و کفر آگاهانه را محکوم مى کند. شاید هم از آن رو باشد که شعاعِ کفرِ آگاهانه، به نسل ها و عصرها سرایت کرده و افراد زیادى را در آتش خود مى سوزاند.
مشابه این لعنت خدا و فرشتگان و مردم را در آیه 159 سوره بقره نسبت به دانشمندانى که حقایق را کتمان مى کنند، مى خوانیم. بنابراین گناه عالمى که کتمان حق کند و مرتدّى که آگاهانه دست از ایمان بردارد، یکسان است.
پیام ها
ملائکه در برابر افکار و اعمال زشت انسان، واکنش نشان مى دهند. «علیهم لعنة اللّه و الملائکة...»
مردم باید در برابر افراد مرتدّ و منحرف، عکس العمل نشان بدهند. «علیهم لعنة... الناس»
علم و آگاهى در مقدار و کیفیّت عذاب الهى مؤثر است. «شهدوا انّ الرّسول حقّ و وجائهم البیّنات... لایخفّف عنهم العذاب و لاهم ینظرون»
راه توبه، بر همگان حتّى از دین برگشتگان باز است. «کفروا بعد ایمانهم... الاّ الّذین تابوا و اصلحوا»
نشانه توبه واقعى، اصلاح مفاسد است. «تابوا... و اصلحوا»
خداوند نه تنها توبه را مى پذیرد و گناهان را مى بخشد، بلکه توبه کننده را نیز دوست مى دارد و مورد رحمت قرار مى دهد. «غفور رحیم»
اگر شخص کافرى مسلمان شود، قانونِ «الاسلامُ یَجُبّ ما قَبْله» تمام گذشته ها را پاک مى کند، ولى اگر مرتدّى توبه کند و بار دیگر مسلمان شود، باید همه وظایف بجا مانده را جبران کند و افکار و اعمال خود را اصلاح نماید، و نمازها و روزه هاى ترک شده را قضا کرده و بجاى آورد.
پیام ها
1- راه توبه، بر همگان حتّى از دین برگشتگان باز است. «کفروا بعد ایمانهم... الاّ الّذین تابوا و اصلحوا»
2- نشانهى توبه واقعى، اصلاح مفاسد است. «تابوا... و اصلحوا»
3- خداوند نه تنها توبه را مىپذیرد و گناهان را مىبخشد، بلکه توبه کننده را نیز دوست مىدارد و مورد رحمت قرار مىدهد. «غفور رحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أُولئِکَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَئِکَةِ وَالْنَّاسِ أَجْمَعِینَ
خَلِدِینَ فِیهَا لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلَا هُمْ یُنظَرُونَ
إِلَّا الَّذِینَ تَابُواْ مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
آنان (که با آن همه دلایل روشن وسابقهى ایمان، مرتدّ شدند،) کیفرشان آن است که لعنت خدا و فرشتگان و عموم مردم بر آنان باشد.
آنها همواره مورد لعن (خدا وفرشتگان ومردم) هستند، نه عذاب از آنان کاسته شود و نه به آنها مهلت داده شود.
مگر کسانى که پس از آن، (از کفر و ارتداد) توبه نمایند و (کردار و افکار خود را) اصلاح نمایند، که همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.
شاید نفرین تمام مردم حتّى کفّار، به افراد مرتدّ، بدان جهت باشد که وجدان هاى آگاه و فطرت هاى سالم، این اعراض و کفر آگاهانه را محکوم مى کند. شاید هم از آن رو باشد که شعاعِ کفرِ آگاهانه، به نسل ها و عصرها سرایت کرده و افراد زیادى را در آتش خود مى سوزاند.
مشابه این لعنت خدا و فرشتگان و مردم را در آیه 159 سوره بقره نسبت به دانشمندانى که حقایق را کتمان مى کنند، مى خوانیم. بنابراین گناه عالمى که کتمان حق کند و مرتدّى که آگاهانه دست از ایمان بردارد، یکسان است.
پیام ها
ملائکه در برابر افکار و اعمال زشت انسان، واکنش نشان مى دهند. «علیهم لعنة اللّه و الملائکة...»
مردم باید در برابر افراد مرتدّ و منحرف، عکس العمل نشان بدهند. «علیهم لعنة... الناس»
علم و آگاهى در مقدار و کیفیّت عذاب الهى مؤثر است. «شهدوا انّ الرّسول حقّ و وجائهم البیّنات... لایخفّف عنهم العذاب و لاهم ینظرون»
راه توبه، بر همگان حتّى از دین برگشتگان باز است. «کفروا بعد ایمانهم... الاّ الّذین تابوا و اصلحوا»
نشانه توبه واقعى، اصلاح مفاسد است. «تابوا... و اصلحوا»
خداوند نه تنها توبه را مى پذیرد و گناهان را مى بخشد، بلکه توبه کننده را نیز دوست مى دارد و مورد رحمت قرار مى دهد. «غفور رحیم»
اگر شخص کافرى مسلمان شود، قانونِ «الاسلامُ یَجُبّ ما قَبْله» تمام گذشته ها را پاک مى کند، ولى اگر مرتدّى توبه کند و بار دیگر مسلمان شود، باید همه وظایف بجا مانده را جبران کند و افکار و اعمال خود را اصلاح نماید، و نمازها و روزه هاى ترک شده را قضا کرده و بجاى آورد.
پیام ها
1- راه توبه، بر همگان حتّى از دین برگشتگان باز است. «کفروا بعد ایمانهم... الاّ الّذین تابوا و اصلحوا»
2- نشانهى توبه واقعى، اصلاح مفاسد است. «تابوا... و اصلحوا»
3- خداوند نه تنها توبه را مىپذیرد و گناهان را مىبخشد، بلکه توبه کننده را نیز دوست مىدارد و مورد رحمت قرار مىدهد. «غفور رحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است